Mag je 'opheffingsuitverkoop' houden terwijl de winkel helemaal niet opheft?

Ik zie veel winkels opheffingsuitverkoop houden die vervolgens niet sluiten. Consumenten schijnen er erg kooplustig en hebberig van een opheffingsuitverkoop te worden. Mag dit, of is het een vorm van misleiding?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K

Antwoorden (4)

soms wordt er wel van eigenaar gewisseld, maar blijft de winkel wel bestaan, in zo'n geval mag het wel, want de eigenaar stopt ermee en moet van de voorraad af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag ook als je de verkoop van een bepaald product opheft. Als je bijvoorbeeld dames-, heren- en kinderkleding verkoopt. Dan mag je wel de verkoop gaan specialiseren. De verkoop van de overige producten mag je dan wel min of meer opheffen. Je stopt immers wel met de verkoop van bepaalde producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is geen vorm van misleiding. Daar is pas sprake van als de consument er schade van ondervindt. En er is geen enkele reden te bedenken, waarom de consument schade lijdt, als hij tijdelijk zijn spullen goedkoper kan krijgen. Bovendien wordt niemand gedwongen om iets te kopen bij een winkel die een opheffingsverkoop houdt.

Of het nu een opheffingsverkoop betreft, of een faillissement-verkoop, verbouwingsopruiming, een sale, of gewoon een uitverkoop ("alles moet weg!"), het zal de consument worst zijn, waarom hij zijn spullen zo goedkoop krijgt.

Sommige meubelwinkels houden aan de lopende band faillissementsverkopen, of opheffingsuitverkopen, maar dan is in de folder niet helemaal duidelijk, of de winkel zelf opgeheven wordt, of er wordt gehandeld voor een fabriek die er mee stopt.

Winkels die een beetje waarde hechten aan imago, zullen nooit met dit soort flauwe kul meedoen. Als Blokker een opheffingsverkoop gaat houden, dan neemt niemand Blokker meer serieus, want Blokker stopt er natuurlijk helemaal niet mee. Zo'n actie zou grote imagoschade betekenen, en dat houdt in, dat maar heel weinig winkelketens dit soort uitverkopen houden.

Hoewel de wat kleinere winkels dit soort praktijken niet zo op prijs stellen, is er toch in Nederland geen enkele regel meer, om tijdelijk, om wat voor reden dan ook, te stunten met prijzen. (in Belgie is er nog wel iets geregeld).
Winkeliers zijn dus vrij in het bepalen van dit soort stunts, en het is aan de consument om te bepalen, of dit op prijs wordt gesteld. Vind je het misleiding, dan kom je daar gewoon niet meer, en ga je naar een winkel die eerlijk vertelt, waarom hij uitverkoop houdt.

Voor de concurrentie geldt, dat er een wet op eerlijke handelspraktijken is. Men kan dus naar de rechter stappen, als men vindt dat dit soort acties schadelijk is voor de eigen klandizie. Maar de kans dat de rechter daarin meegaat lijkt mij klein, omdat in reclameuitingen nu eenmaal altijd de zaken wat overdreven worden voorgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
als dat geen mooi antwoord is :)
paulus811
12 jaar geleden
goed onderbouwd en uitvoerig antwoord. En ik denk dat je gelijk hebt. Het fenomeen 'outlet' staat tegenwoordig op op de helft van de winkelpuien, ook dat lijkt geen beschermde titel.
Een opheffingsuitverkoop wordt enkel gehouden als een eigenaar / franchisenemer in dat pand stopt, dit wil niet zeggen dat de winkelnaam na de opheffingsuitverkoop verdwijnt.

De nieuwe eigenaar / franchisenemer kan onder dezelfde naam verder gaan, vaak wordt er dan voor de over te nemen boedel een bepaald bedrag afgesproken, om de boedel zo klein mogelijk te maken kan de oude eigenaar / franchisenemer een opheffingsuitverkoop houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat sommigen het op de ramen plakken om extra omzet te genereren. Ik heb zelfs nieuwe winkels gezien die het de dag na opening op de ramen hebben geplakt. Tegenwoordig is ook de helft van de winkels 'outlet' en ook daar geloof ik niets van als je de oorspronkelijke opzet van een outlet bekijkt.