Ben ik verplicht om in te checken bij NS met een student-OV?

De NS maakt duidelijk dat je gewoon in moet checken, ook al reis je gratis. Is dit wettelijk bepaald of zou ik als ik mijn reisinformatie liever niet aan NS toevertrouw zonder in te checken kunnen reizen? Kortom, is er een wet die mijn reisgegevens beschermd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja je moet in- en uitchecken en nee je reist niet gratis, toen de ovstudentenkaart kwam werd iedereen geminderd in studiefinanciering! Verder moet je in- en uitcheceken omdat je met een weekkaart anders gratis in het weekend kan reizen en andersom, of je gaat over je tijd heen naar de andere categorie.
Computoon
9 jaar geleden
Ik snap die 'angst' voor het overigens verplichte in- en uitchecken niet. Zijn er in Nederland duistere stations waarvan je niet wil dat NS te weten komt dat je ernaartoe gereisd bent?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In- en uitchecken met een SOV (en willekeurig ieder ander abonnement) moet o.a. om de inkomsten van die kaart goed te kunnen verdelen. De inkomsten van alle SOV kaarten moet immers verdeeld worden tussen alle bus-, tram-, metro en treinbedrijven. Hoeveel % van de opbrengsten van de SOV ieder bedrijf krijgt is afhankelijk hoeveel mensen bij een bedrijf inchecken en over welke afstand ze reizen.

Antwoorden (2)

Je stelt twee totaal verschillende vragen. Ik zal toelichten waarom:
Op de hoofdvraag:
Euh, treinreizen zijn niet wettelijk geregeld, althans er is geen wet die toeziet op in- en uitchecken. De NS heeft (vermoed ik) in haar algemene voorwaarden opgenomen dat je met een studenten jaarkaart moet inchecken. Algemene voorwaarde gelden tenzij ze onredelijk zijn of op de lijst met verboden voorwaarden staan (geregeld in het burgelijk wetboek). Dat lijkt me niet het geval, dus gelden de AV gewoon. Daarin is dit vermoedelijk geregeld. Dat maakt dat je in- en uit moet checken.

Je vraagt aan het einde van je toelichting of er een wet is die je reisgegevens beschermt:
Ja en Nee. Er is een wet (Wet Bescherming Persoonsgegevens) die dat soort dingen regelt (geen aparte wet voor reisgegevens).
Daarin staat wat er wel en niet met gegevens mag gebeuren die tot een persoon te herleiden zijn (algemene gegevens, zoals er reizen 3456 mensen van halte A naar B vallen daar dus niet onder, maar gegevens als Jantje reist elke dag naar zijn Werk in plaats B vanaf halte A wel). Daarin staat wat er wel en niet mag.
Het moet onder andere redelijk zijn en de gegevens mogen niet zomaar verwerkt.
Dit vind je min of meer terug in artikel 8. Onder sub b vind je dat de gegevens verwerkt mogen om een contractuele afspraak na te komen. Dat lijkt me hier onder andere het geval. De NS houd je reisgedrag bij om later een bedrag daarvoor van je te ontvangen (wordt afgeschreven van je OV kaart).

Gevoelige data (geloof, etniciteit, ras, politieke voorkeur en etc.) mag enkel in uitzonderlijke gevallen geregistreerd, voor de overige data geldt wel een streng regime, maar iets minder streng dan bij gevoelige data. Dat gaat in casu niet op.

Ik vermoed dat er geen grond is waarop de data niet geregistreerd zou mogen worden.

Dus helaas, hoewel ik ook veel op met de privacy, lijkt de NS hier in zijn recht te staan. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het bovenstaande hier van toepassing. Je zou uiteraard een proefproces aan kunnen gaan en kijken of een rechter het hier ook mee eens is... ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
"Dat gaat in casu niet op" -> slaat op de gevoelige data. De NS slaat niet je etniciteit of religie (of iets dergelijks) op.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De Wet Bescherming Persoonsgegevens is hier http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/ te vinden.
Je bent niet verplicht in/uit te checken met een ov studentenkaart. Je kunt ook een anoniem kaartje gebruiken. Maar dat kost jou extra geld. Als je met hun product wilt reizen, moet je aan hun voorwaarden voldoen, inclusief in/ uitchecken.

De reisgegevens zijn wel degelijk bechermd en worden door de NS opgeslagen en doorgegeven aan trans link systems, de uitgever van het kaartsysteem. Beide bedrijven moeten zich aan de wet persoonsgegevens houden met betrekking tot veiligheid en bewaartermijn.

Het langdurig bewaren van persoonsgegevens die gekoppeld zijn aan reisgedrag is al lang een heet hangijzer voor het College Bescherming Persoonsgegevens omdat dit in strijd is met de wet op opslag persoonsgegevens.