We kennen het portretrecht. Mag PowNed wel ongevraagd opnamens van je maken op de openbare weg?

Regelmatig zie je items, waarbij mensen er duidelijk niet van gedient zijn dat ze gefilmt worden. PowNed beroept zich er dan op dat het op de openbare weg is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens mij mogen ze dat wel, maar ze mogen de beelden dan niet uitzenden en/of publiceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mogen ze wel, tenzij er een zwaarwegend belang in strijd is (je komt net uit een bordeel etc).

Andere antwoorden (1)

Je mag in het openbaar gewoon filmen, zolang het niet verborgen is. Is het wel verborgen, dan moet er een legitieme reden voor zijn die maatschappelijke waarde heeft. Denk aan een bepaald type journalistiek.