Hoe zit het precies met de annulering van een financiering?

Ik ben onlangs bij een auto handelaar geweest om te kijken of het mogelijk was een auto te financieren. Eenmaal een auto op het oog te hebben, gevraagd om te kijken of het mogelijk was deze te financiering. Hierbij werd gezegd, we gaan wel ffe proberen of dit mogelijk is.
Nu heb ik onder de gedachte van het vinden naar een bank voor de financiering een koopovereenkomst getekend. Verder geen uitleg bij gekregen of ik hierdoor ergens aan vast kom te zitten. Nu kwam er een bank met een voorstel wat mij totaal niet aansprak dus heb ik deze afgewezen. En nu komen de problemen. Bij het afwijzen van dit aanbod, kreeg ik ineens te horen dat ik nu wel annuleringskosten moet betalen voor het werk wat hun zouden hebben verricht. Ik snap hier dus helemaal niks van en vraag me dus ook af of ik verplicht ben dit te betalen. Nu het volgende.. Bij de autohandelaar aangekomen en verteld dat ik het aanbod niet aanneem kreeg ik te horen dat ik ook bij hem nog eens annuleringskosten moet betalen omdat ik zou hebben getekend voor een koopovereenkomst met onder voorbehoud van financiering?! Het lijkt mij toch dat je wel een keuze mag hebben of het aanbod jou aanspreekt, en dat je niet maar verplicht ben met elke bank in zee te gaan?! Ik ben echt het spoor bijster en dit kost me dan uiteindelijk veel geld en geen auto! Hoe zit dit precies in elkaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Je kan de koop niet zomaar ongedaan maken, bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan, boot, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Zodra u de koopovereenkomst sluit, zit u eraan vast. De wet verplicht u de gemaakte afspraken na te komen. Weigert u, dan kan de verkoper via de rechter nakoming van de koopovereenkomst eisen. Wel kunt u de ontbinding bespreken met de verkoper.
Je hebt de koop gedaan onder voorbehoud van financiering en er is een financiering dus is de koop rond. Als je de financiering alleen onder bepaalde voorwaarden had willen hebben dan had je dit in de koopovereenkomst moeten zetten.

Voor het annuleren van een koop brengt een Bovag dealer meestal zo’n 15% in rekening, maar ze zijn het niet verplicht om annulering toe te staan.

Het voorstel van de bank wat jij afwijst, de financiering, kan je idd afwijzen maar je moet wel betalen voor het financiële advies.