Hoe kan ik vermijden dat ik verantwoordelijk gesteld word voor de daden van mijn echtgenoot ?

Mijn man heeft een ongeluk gehad, heeft in coma gelegen, en is sindsdien helemaal veranderd. Hij is geobsedeerd door auto's. De rechter heeft zijn rijbewijs afgenomen, maar toch wil hij nog rijden. Stel dat hij met auto gaat rijden, en zo een ongeluk veroorzaakt, kunnen onze gemeenschappelijke bezittingen (huis, ...) waarschijnlijk in beslag genomen worden. Hoe kan ik dat vermijden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg dat hij de sleutel niet heeft, breng hem veel zodat hij niet eens zin heeft om te rijden en zeg bijv. Phoee ik word zo lui van autorijden of doe een geurtje wat hij vies vind in de auto. Confronteer hem soort van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een manier om hem onbekwaam te laten verklaren. Dan ben jij niet meer verantwoordelijk voor de daden van je man.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je prioriteit moet zijn het voorkómen van een eventueel ongeluk. Hoewel het zeker óók verstandig is om je bezittingen te beschermen, is het toch echt belangrijker om te voorkomen dat je man zichzelf of anderen doodrijdt. Hoe je dat precies zou moeten doen weet ik niet, ik geef toe dat het een erg lastige situatie is. Zorg er in elk geval inderdaad voor dat hij de sleutels niet heeft, vraag eventueel eens bij de garage of er technologische oplossingen zijn hiervoor (een extra beveiliging, startonderbreker met pincode - geen idee of dat bestaat, maar daar zou ik naar informeren als ik jou was als hij om de één of anderen reden toch af en toe aan de sleutels ziet te komen.) Functioneert je man cognitief wel 'normaal'? Is dit de enige gedragsverandering of zijn er meer gedrags- en persoonlijkheidsveranderingen? Wat voor hulp (psycholoog, relatietherapeut, revalildatieteam) hebben jullie verder nog? En is hij trouwens onderzocht door een neuropsycholoog?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bewaar de sleutels in een kluisje met code!

Antwoorden (1)

Je kunt je huwelijk van gemeenschap van goederen laten omzetten naar op huwelijkse voorwaarden. Daarbij moet dan alles op jouw naam gezet worden. Mocht er dan iets gebeuren dan is dat allemaal afgedekt. Je man moet daar wel allemaal in meegaan want je kunt dit niet eenzijdig regelen.