Mogen horecazaken gehandicapte klanten weigeren?

In België of Nederland heb ik al vaak gezien dat bepaalde horecazaken, meestal de dure zaken, mensen met een handicap buiten zetten als klant. Zoals rolstoelpatiënten of mensen met Syndroom van Down. Maar mogen ze dat wel? Dit is toch pure discriminatie!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk mag dat niet. In elk geval niet als de handicap de reden is om iemand buiten te zetten. Als een restaurant vol is of gaat sluiten mag de eigenaar natuurlijk mensen weigeren, maar dan moet hij iedereen weigeren. Overigens heb ik zoiets nog nooit meegemaakt en kan ik me er ook weinig bij voorstellen. Het is wel zo dat veel restaurants gewoon niet rolstoeltoegankelijk zijn en ook als je er wel in kunt komen, ben ik zelf wel eens weer weggegaan omdat de ruimte zo krap was dat je er met je rolstoel gewoon niet fatsoenlijk kon bewegen. Zolang onze regering nog altijd dat EU-verdrag voor gelijke rechten van mensen met een handicap niet ratificeert, is er wettelijk ook niets tegen te doen dat restaurants ontoegankelijk zijn of weigeren een oprijplaat (die ze dan wel hebben) neer te leggen om een hoge opstap te overbruggen. Maar dat is nog iets anders dan mensen weigeren of zelfs buiten zetten op grond van hun handicap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100