Mogen horecazaken gehandicapte klanten weigeren?

In België of Nederland heb ik al vaak gezien dat bepaalde horecazaken, meestal de dure zaken, mensen met een handicap buiten zetten als klant. Zoals rolstoelpatiënten of mensen met Syndroom van Down. Maar mogen ze dat wel? Dit is toch pure discriminatie!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat mag niet! Als ik dat zou zien zou ik persoonlijk de baas er op aanspreken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker niet! Dit is discriminatie en daar moet aangifte op volgen. En persoonlijk zou ik daarbovenop het bekend maken via sociale media en fora. Name and shame!
ronron1212
9 jaar geleden
heb dat nog nooit gezien en kom te erg vaak in horeca gelegenheden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dit nog nooit gezien maar in sommige gevallen kan ik het wel voorstellen als gasten door een eventuele bepreking andere gasten lastigvalt of als andere gasten hier op een andere manier last van hebben dat de eigenaar voor deze maatregel kiest. Maar dan zou deze niet anders zijn als bij 'normale' herrieschoppers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies Daphne, dat is iets anders dan iemand weigeren op grond van zijn of haar handicap. Een anders mag ook de andere klanten niet lastigvallen, neem ik aan. En Ron: ik ben zelf gehandicapt en kom niet veel in horecagelegenheden maar ik ga natuurlijk ook wel eens uit eten of drink ergens iets. Ik kan me er eigenlijk ook weinig bij voorstellen en vraag me af wat VS bedoelt met 'vaak' en of de reden van weigeren/buiten zetten inderdaad de handicap was. Ik heb regelmatig buiten de deur gegeten met grote groepen rolstoelers en veel van mijn vrienden zitten in een rolstoel, en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt of gehoord. Wél dat het gewoon niet toegankelijk is, zoals ik schrijf in mijn antwoord. Maar dat is al een ander verhaal natuurlijk (hoewel ook irritant, in Utrecht of Amsterdam kun je zoeken tot je een ons weegt. Ik heb nu mijn eigen geheime wapen: een lichtgewicht oprijplaat. O zo. :-P)

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk mag dat niet. In elk geval niet als de handicap de reden is om iemand buiten te zetten. Als een restaurant vol is of gaat sluiten mag de eigenaar natuurlijk mensen weigeren, maar dan moet hij iedereen weigeren.

Overigens heb ik zoiets nog nooit meegemaakt en kan ik me er ook weinig bij voorstellen. Het is wel zo dat veel restaurants gewoon niet rolstoeltoegankelijk zijn en ook als je er wel in kunt komen, ben ik zelf wel eens weer weggegaan omdat de ruimte zo krap was dat je er met je rolstoel gewoon niet fatsoenlijk kon bewegen. Zolang onze regering nog altijd dat EU-verdrag voor gelijke rechten van mensen met een handicap niet ratificeert, is er wettelijk ook niets tegen te doen dat restaurants ontoegankelijk zijn of weigeren een oprijplaat (die ze dan wel hebben) neer te leggen om een hoge opstap te overbruggen. Maar dat is nog iets anders dan mensen weigeren of zelfs buiten zetten op grond van hun handicap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het informele antwoord.