Ben jij verplicht een winkelkarrtje te gebruiken in de supermarkt?

Als ik voor grote boodschappen winkel neem ik altijd een winkelkar, maar als ik enkel wat vlees en wat kleine dingen wil hebben neem ik nooit een winkelkar. Laatst in de Aldi kwam er een meneer aan de kassa met 2 bussen melk, 1 fles cola van een liter en 2 pakjes sigaretten! De kassabediende vertelde aan die meneer dat een winkelkar verplicht is in Aldi. Nu vraag ik me af welke wet of mens kan nu de mensen verplichten een winkelkarretje te nemen voor een paar brikken en wat pakjes?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7K
Antoni
9 jaar geleden
Ja, iedere winkel mag zijn eigen regels opstellen in het belang van de winkel en de klanten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Bij mijn C1000 staat bij de ingang een bordje 'winkelwagen of mandje verplicht'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals al verteld is; winkels kunnen eigen regels stellen. Ze kunnen geen boete geven, wel uitzetten van winkel (winkel is eigen terrein). Ze zullen hier denk ik geen gebruik van maken met oog op reputatie.
anneliez
9 jaar geleden
volgens mij verplichten ze die karretjes niet alleen om het overzichtelijk te maken tegen stelen, maar je neemt makkelijker meer mee dan je van plan was. Ook met die rolmandjes, je merkt niet zo snel hoe zwaar het is dan in een gewoon mandje. En zeker zonder mandje heb je al snel je handen vol en zul je niet makkelijk nog iets kopen wat je niet echt nodig hebt, maar wel lekker is om maar een voorbeeld te noemen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat er naast de hiervoor gemelde argumenten nog iets anders meespeelt. Als je geen karretje of mandje gebruikt heb je eerder de neiging iets in je zak te steken, al is het maar per ongeluk.

Het beste antwoord

Ze kunnen winkelkarretjes verplichten, maar het zal dan wel ook aangegeven moeten staan voordat je de winkel inloopt. De meeste winkels die deze regels hanteren hebben dan ook een "Winkelwagen verplicht" sticker/bordje.

Een voorbeeld waarom die regel kan zijn is omdat mensen toch iets meer willen kopen dan dat waarvoor ze normaal naar de winkel gaan. Ze hebben dan bijvoorbeeld een jam potje te veel in hun handen en laten die vallen. Ze betalen het dan niet en ruimen het ook niet op.

Als er dus aangegeven is dat het verplicht is dan zou ik het doen. Het is niet klantvriendelijk het niet eerst van te voren aan te geven en dan toch hanteren.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
.

Andere antwoorden (2)

Onzin, ze kunnen je nooit verplichten een winkelwagentje te gebruiken, en stel nou dat je in een rolstoel zit of je handen al vol hebt aan een kinderwagen. Ze hebben wel liever dat je een wagentje gebruikt omdat het voor hun overzichtelijker is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie, wel verplicht. Regels zijn regels, de supermarkt bepaalt de regels zelf maar ik zie het nut er niet van in voor een paar producten een wagentje te gebruiken. En wat nou als je alleen een pinpas hebt? Even 10 euro pinnen om een 50 eurocent muntje te wisselen?
Ik denk dat meneert met de colaflessen zn handen helemaal vol had en het daarom niet overzichtelijk is voor de winkelmedewerkers of iemand iets steelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, jij bent niet verplicht een winkelkarretje te gebruiken in een supermarkt.
Maar als jij naar een winkel gaat die het gebruik van winkelkarretjes
verplicht stelt, dan ben je verplicht je aan hun regels te houden.
Maar je bent niet verplicht daar je boodschappen te doen.
Je kan ook naar een andere supermarkt, waar dat niet verplicht is.

En geloof me, die winkelketen heeft goede redenen om het gebruikt van winkelwagentjes verplicht te stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord maar misschien moet je die 'goede redenen' wel even noemen ;-)