Wat gebeurd er bij weigeren taakstraf en boete?

Wat gebeurd er als ik geen taakstraf wil doen noch een boete betalen? Dan moet ik na de rechter ? Endan? Als ik blijf weigeren? Ze kunnen je moeilijk bij je haar trekken en zeggen dat ik het moet doen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Als je weleens een uitspraak van de rechter hebt gehoord, zul je deze zin misschien wel herkennen: "Ik veroordeel de verdachte tot een geldboete van [bedrag], te vervangen door x dagen hechtenis".

Zodra jij die geldboete niet of niet tijdig betaalt, kan de officier van justitie besluiten om die hechtenis op te leggen. Dan moet je dus de door de rechter bepaalde tijd in een cel doorbrengen.

Ditzelfde principe geldt voor het niet uitvoeren van een taakstraf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor vervangende hechtenis bij een boete geldt de algemene regel: elke € 25,- is te vervangen door 1 dag hechtenis.

Voor vervangende hechtenis bij een taakstraf geldt de algemene regel: elke 2 uren werkstraf zijn te vervangen door 1 dag hechtenis.

Een kleine toevoeging nog: vervangende hechtenis is, zoals de naam al zegt, echt vervangend. De boete hoeft na het uitzitten van de vervangende hechtenis in principe niet meer te worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wel vreemd, want je hoeft je boete niet te betalen en je hebt ook nog eens een hotel op kosten van de staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en een kruisje achter je naam...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Voldemort
Qua kosten/baten voor de maatschappij geef ik je gelijk. Maar zoals in het antwoord eigenlijk al staat kan je het ook zien als een soort keuzemenuutje. "Kiest u maar even welke straf u wilt krijgen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, het is gewoon de uitspraak van de rechter. € x,- betalen of x dagen hechtenis. Je kan het ook omdraaien. Je moet x dagen zitten, of € x,- betalen als je niet wilt zitten. Komt feitelijk op hetzelfde neer. Vergeet niet dat het de dader soms ook geld kost, omdat hij de dagen dat hij vastzit niet kan werken.

Andere antwoorden (1)

In de bron is te lezen (v.w.b. de taakstraf):

"Taakstraf niet goed uitgevoerd

Als een veroordeelde zijn taakstraf niet goed uitvoert, moet hij de gevangenis in. Voor hoelang dat het geval is, hangt af van de duur van de taakstraf. Zo staat een werkstraf van 240 uur ongeveer gelijk aan 120 dagen celstraf."

Dan is te bedenken - ja, dat bedenk ik zelf - dat wanneer je de taakstraf helemaal niet uitvoert ook de gevangenis wacht.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij een niet-betaalde boete wordt deze op zeker moment verhoogd. (Dat duurt niet al te lang). Wat er daarna gebeurt, hangt af van het soort boete. Denk echter aan maatregelen als verhaal op je bankrekening of je loon. Daarbij wordt het CJIB ingeschakeld. Het tijdelijk innemen van het rijbewijs kan ook (bij een verkeersboete). Deurwaarders, dwangbevel, gijzeling: het kan uiteindelijk gebeuren. Betaal een boete tijdig en volledig, dat voorkomt veel ellende.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En volgens mij is het ook zo dat de boete nooit vervalt. Ook al heb je er zelf voor gekozen om de gevangenis in te gaan, de boete moet je alsnog betalen. Doe je dat niet, nogmaals de gevangenis in en nog steeds blijft de boete verplicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrouwe70, jij verwart het met gijzeling. Vervangende hechtenis is écht een vervanging voor de geldboete of de werkstraf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke dat zou kunnen. Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad. (Gelukkig)