mag de politie op de hook van de straat op het trottoir parkeren als ze bij iemand aan de deur komen voor een vraag?

Hiermee wordt de doorgang behoorlijk versperd omdat het trottoir niet erg breed is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Hieruit volgt dus dat ze niet op de stoep mogen parkeren als ze ergens iets gaan vragen. Die vragen kunnen ook gesteld worden nadat ze de auto op een, daarvoor bestemde plek hebben geparkeerd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zolang men de vragen niet kent, kan men dat niet beoordelen.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
De politie moet zich gewoon aan de wet houden pas in uitzonderingsgevallen mogen ze zich boven de wet stellen maar dan moet er wel degelijk een noodzaak voor zijn.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Dat is de theorie. De praktijk is dat alle wetten van tafel gaan zodra een donut shop in zicht komt.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. De politie heeft vrijstelling van algemene verkeersregels, en kan van die vrijstelling gebruik maken als zij dat nodig acht voor de uitvoering van het werk. Je kunt natuurlijk altijd even klagen als ze het naar jouw inzicht te bont maken, maar ze mogen dat doen.

Van de bron (politie.nl):

- Waarom heeft de politie vrijstelling van verkeersregels?
De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

- Van welke verkeersregels mag de politie afwijken?
De politie heeft vrijstelling van de meeste artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Wettelijk is vastgelegd dat de politie in bepaalde gevallen de maximumsnelheid mag overtreden. De politie heeft vrijstelling voor:

rijden door rood licht;
rijden over de vluchtstrook;
-----> rijden over andere wegen zoals een trambaan, busbaan en stoep; <------
overtreden van de maximumsnelheid.

Daarnaast zijn er twee voorwaarden aan de vrijstelling verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen, en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dat mag, men vond het misschien geen goed idee dat men een politie rond zag rijden op zoek naar een parkeerplaats. Niet alles is zoals men denkt dat het is.