hoelang duurt een raadsonderzoek?

Mijn man ziet kinderen uit vorig huwelijk niet meer,na veel ellende heeft rechter besloten dat er een raadsonderzoek komt,hoelang duurt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Antwoorden (1)

Het besluit om een raadsonderzoek te starten grijpt vaak diep in de dagelijkse leef- en
opvoedingssituatie van kinderen en hun ouders. Een besluit van de Raad dient zeer zorgvuldig te worden genomen en vergt soms veel tijd. Het document Normen2000 beschrijft onder andere hoe een onderzoek uitgevoerd moet worden, welke informatie in het rapport komt en hoe lang een onderzoek mag duren. Daardoor komt elk raadsonderzoek in principe op dezelfde manier tot stand.

De termijn vangt aan op de dag dat de aanvraag om onderzoek/melding is ontvangen en eindigt op de dag dat het definitieve rapport is verstuurd. Van deze termijnen kan slechts gemotiveerd worden afgeweken. De betrokkenen worden van de verlenging van de termijn en de redenen daarvan tijdig in kennis gesteld; tevens wordt een nieuwe termijn aangegeven. Indien dit niet schriftelijk aan betrokkenen kan worden meegedeeld, maakt de raadsonderzoeker van de mondelinge mededeling
aantekening in het dossier.
De volgende termijnen gelden (dagen zijn kalenderdagen):
- Beschermingsonderzoek maximaal 115 dagen
- Scheiding- en omgangsonderzoek maximaal 135 dagen
- Overig civiele onderzoek (adoptie, naamswijziging etc.) maximaal 105 dagen
- Basisonderzoek strafbare feiten maximaal 40 dagen
- Vervolgonderzoek strafbare feiten maximaal 115 dagen
- Coördinatie taakstraffen maximaal 160 dagen.

Indien sprake is van onderzoek door een externe gedragsdeskundige wordt bovenstaande termijn opgeschort voor de duur van het onderzoek door deze externe deskundige. Indien sprake is van uitbreiding naar een beschermingsonderzoek wordt de termijn van het oorspronkelijk onderzoek uitgebreid met de termijn van een beschermingsonderzoek.
Het gaat bij u waarschijnlijk om een Scheidings- en omgangsonderzoek – dan is de termijn maximaal 135 kalenderdagen, indien er geen redenen zijn om van deze termijn af te wijken.