WWelke stappen moet ik ondernemen om mijn auto te verzekeren en om mijn Belgisch kenteken over te dragen naar een Nederlandse?

Hallo, ik ben geboren en getogen in België maar wil graag definitief naar Nederland verhuizen binnenkort.

Ik weet alleen niet welke stappen ik moet ondernemen om mijn (huidige) Belgische autoverzekering het beste kan overzetten naar een Nederlandse autoverzekering (inclusief het aanvragen van een Nederlandse kentekennummer), wie helpt mij even?

Met vriendelijke groeten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een deelantwoord, over het omzetten van het kenteken.

Als je hier woont, mag je nog een bepaalde tijd met de auto met Belgisch kenteken blijven rijden (hierover kan de Nederlandse Belastingdienst je informeren).
Je kunt pas een Nederlands kenteken 'krijgen' nadat je hier bent ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Als je hier woont dus. De aanvraag van het Nederlandse kenteken verloopt via de RDW (de Rijksdienst voor het Wegverkeer). Zelf verschijnen daar, met alle buitenlandse kentekenpapieren en geldig identiteitsbewijs.

In de tijd dat je nog geen Nederlands kenteken hebt maar wel hier woont, moet je ervoor zorgen dat je auto bij de Belastingdienst aangemeld is.

Wat de verzekering betreft, denk ik dat je het beste informatie kunt inwinnen bij je huidige verzekeraar. In Nederland (en ik denk ook in België) krijg je een steeds grotere korting op de autoverzekering naarmate je meer schadevrije jaren hebt. Maar hoe een eventuele overdracht hiervan werkt als je naar een Nederlandse autoverzekeraar gaat weet ik niet. Wel dat een WA-verzekering verplicht is.

Uit de bron (raadplegen, bevat veel links!)

"Wat moet u doen

Als het kenteken op uw naam moet komen te staan, dan moet u ook zelf met het voertuig naar de RDW gaan. Om bij uw voertuig een Nederlands kentekenbewijs en kentekenplaten te krijgen neemt u de volgende stappen:
.1.U maakt online een afspraak voor het onderzoek bij een RDW-keuringsstation. U kunt ook zonder afspraak op het keuringsstation terecht, maar dan alleen op werkdagen van 08.00 tot 12.00 uur.
2.U gaat met uw voertuig voor het onderzoek naar het keuringsstation.
3.U levert de documenten in die verderop in dit artikel staan.
4.U doet (eventueel) aangifte van de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijtuigen). Hoe en waar u dit kunt doen, leest u op de website van de Belastingdienst.
5.De kosten van het onderzoek en het kentekenbewijs betaalt u contant of met pin op het keuringsstation.
6.Na akkoord van de Belastingdienst en de RDW, stuurt de RDW u binnen 4 werkdagen een kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) per post. Daarnaast ontvangt u een brief met de volledige tenaamstellingscode. (...) Is uw voertuig APK-plichtig, dan ontvangt u ook een APK-rapport. Dit rapport en het kentekenbewijs worden apart van elkaar verzonden.
7.Als u de kentekencard van de RDW heeft ontvangen, moet u kentekenplaten laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant pdf.
Computoon