Het gaat daarbij vooral om vrije beroepen. Het beroepsgeheim geldt niet, als de betrokkene al of niet schriftelijk toestemming geeft om aan derden inlichtingen te verstrekken. Aan het beroepsgeheim is voor een aantal beroepen het verschoningsrecht verbonden, het recht om vragen van een rechter niet te behoeven te beantwoorden.

Het beroepsgeheim geldt momenteel in de meeste westerse landen. De beroepen waarvoor het geldt zijn onder meer:

medici; artsen en verpleegkundigen
advocaten
notarissen
politieambtenaren
accountants
priesters: biechtgeheim
predikanten
paramedici
tolken
Maatschappelijk assistenten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

psychiaters, jeugdhulpverleners, advocaten weet ik zo. Zij moeten in geval van wettelijke noodzaak alsnog hun beroepsgeheim laten vervallen (bijv bij een zwaar misdrijf, moord, mishandeling van kind enz.) pastors en dominees beroepen zich op hun zwijgrecht, een eed tegenover god. Die zullen vaak ook bij wettelijke noodzaak niets zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die ergens werken waar ze voedsel maken met een geheim recept
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals meneer Bekkers
Barkeepers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
medici, artsen en verpleegkundigen, Artseneed
advocaten
notarissen
politieambtenaren
accountants
priesters: biechtgeheim (sigilium)
predikanten
paramedici
tolken.
Maatschappelijk assistenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 seconden te laat :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha :)
vrij veel:
medici
advocaten
notarissen
politieambtenaren
accountants
priesters: biechtgeheim (sigilium)
predikanten
paramedici
tolken.
Maatschappelijk assistenten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medewerkers van de bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begravenisondernemers hebben die het recht van beroeps geheim cq zwijgrecht
Voor nabestaande
Toegevoegd op 24 maart 2018 12:34: tekst