Mag een beveiliger iemand na een aanhouding transporteren naar het politiebureau?

Zoals de vraag luidt: Mag een beveiliger iemand per voertuig of te voet transporteren naar het bureau? En mag een beveiligingsbedrijf iemand op de openbare weg langs de kant zetten bij het begaan van een verkeersovertreding? En hierna de politie bellen. (Artikel 53 wetboek van strafvordering)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overtreding? Lijkt me niet. Wel als iemand overduidelijk een gevaar is voor andere. Bijvoorbeeld bezopen achter het stuur. Over dat transport durf ik je niet te zeggen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zie dat het antwoord is verwijderd. Ik las je vraag nog in de mail.
Nee ik durf niet te zeggen of een verdachte naar het bureau getransporteerd mag worden. Ik weet het echt niet. Mijn gevoel zegt van niet, maar dat kan ik nergens op baseren. Mijn gevoel zegt dat omdat, ik me af vraag wat er gebeurd als er bij het transport iets mis gaat. Verzekering technisch, en qua verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik snap wat u bedoelt! Als u van uw reacties een antwoord maakt, kan ik hem markeren als de beste vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste antwoord*

Het beste antwoord

Een beveiliginger moet, net als elke burger, na aanhouding iemand zo spoedig mogelijk overdragen aan een opsporingsambtenaar. Dat kan dus ook het overbrengen bevatten, dat is namelijk niet specifiek verboden. Echter als de verdachte niet mee wilt, of halverwege besluit er uit te willen heeft de beveiliger maar weinig middelen om iemand te dwingen. Ook als degene zich besluit te verzetten werkt dat niet, en de meeste politiebureau's zijn ook gewoon gesloten buiten kantoortijden.

Aanhouden kan niet voor de lichtere verkeersfeiten zoals onder gebracht in de Wet Administratie Handhaving Verkeersovertredingen (Wet Mulder), dus bijv pas vanaf 30 km/u te hard, door rood rijden, etc. Wel kan voor bijvoorbeeld openbare dronkenschap aangehouden worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!