Hoe kan bij online boodschappen bestellen gecontroleerd worden op leeftijd bij bestellen van alcohol en tabak?

Vraag spreekt voor zich.

(Ik heb nog nooit online boodschappen besteld)

9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij doen ze dat met uw bankkaart/rekeningnummer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's idd een goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Goeie vraag!

Het beste antwoord

Als er tabak of alcohol in de bestelling zit, komt er een extra label aan de boodschappenkratten te hangen. De koerier ziet dan dat hij de leeftijd van de ontvanger moet controleren.
bamibal
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En hoe gaat dat dan als je vooraf betaald hebt?
bamibal
9 jaar geleden
Bij Albert Heijn kan je alleen achteraf betalen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bij AH staat bij betalen: of (na goedkeuring) via machtiging.
Dat is toch vooraf betalen?
bamibal
9 jaar geleden
Na goedkeuring, dus.
bamibal
9 jaar geleden
Bij AH wordt statiegeld van flessen en kratten verrekend. Dus de definitieve rekening kan pas achteraf opgemaakt worden. Ik neem aan dat het bij een machtiging ook achteraf geïncasseerd wordt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat jij zegt klopt inderdaad, maar word vaak niet gedaan.

Andere antwoorden (3)

Ik denk bij het afleveren van de boodschappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En hoe gaat dat dan als je vooraf betaald hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan verwacht ik dat de koerier een oogje dichtknijpt aangezien hij/zij anders teveel kosten en moeite heeft gedaan en nog moet doen met het terugboeken van het geld.
Bij test-bestellingen door het hele land is er van de 21 keer dat er bezorgd werd ook gewoon 21 keer aan een vijftienjarige aan de deur de bestelling overhandigd. Niet een keer is er naar zijn leeftijd gevraagd. STAP onderzocht ook wat er gebeurde als jongeren wél aangaven jonger te zijn dan vijftien jaar. Een paar verkochten toch, een ander wilde een bewijs zien dat ouders het goed vonden en weer anderen verkochten het aan een jongere van zestien jaar op hetzelfde adres terwijl duidelijk was dat het voor jongere mensen bedoeld was. Dat heet wederverstrekking.
De controle op de leeftijdsgrens bij aankoop via internet is in de praktijk niet bij wet geregeld. Dat zegt onderzoeker Wim van Dalen van STAP,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De leeftijdscontrole voor online drank aankopen is wel degelijk in praktijk in de wet geregeld. Men moet zich namelijk, net als "stenen winkels", houden aan de horeca wet die hiervoor geldt. Alleen blijkt het in praktijk erg lastig om hier controle op uit te oefenen. Gebruiken van misteryshoppers om de leeftijdscontrole te handhaven mag niet, dit vanwege uitlokken van een misdaad wat verboden is in Nederland. Omdat bestellingen naar verschillende huizen worden gebracht en vaak door externe couriers is het eigenlijk niet mogelijk om de verkopers te controleren of ze zich aan de leeftijdscontrole houden. Dit doen de meeste verkopers dan ook niet.
Wel zijn er inmiddels kamervragen over dit onderwerp gesteld. Men zit te denken aan een elektronische ID kaart, oftwel eID. Dit zou men dan moeten laten zien (een soort proces als DigiD) om drank online te kunnen kopen. Wel wordt gezegd dat de invoering van een eID nog een aantal jaren kan gaan duren.