Waar kan ik juridisch advies inwinnen over geschillen over erf afscheidingen?

Mijn buurman klaagde gisteren tijdens een bezichtiging van mijn koophuis ineens over zijn verzakkende erfafscheiding die grenst aan mijn inrit. Mijn inrit loopt langs zijn afscheiding en aan zijn kant ligt een moestuin die jaarlijks fel omgeploegd word. Nu zakt deze betonnen afscheiding zijn kant op en hij meent dat dit mijn schuld is. Zijn manier van klagen en betreden van mijn terrein en onderbreken van de bezichtiging was bruut en lomp, de kopers hebben van de verdere bezichtiging afgezien.

Zijn grond (moestuin) ligt ook nog eens 20 cm lager dan mijn inrit door het vele ploegen en de afscheiding is zijn eigendom. Waar kan ik juridisch advies inwinnen over een dergelijk geschil? Is een procedure haalbaar want een verzoening zit er hoogstwaarschijnlijk, herleidend uit zijn manier van communiceren, niet in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat een lompe boer zeg! Wilde hij soms bewust de potentiële kopers wegjagen of zo?

Antwoorden (2)

Juridisch advies is in te winnen bij een rechtswinkel of het Juridisch Loket www.juridischloket.nl. Een vestiging van het Juridisch Loket is in de meeste grote steden te vinden.

Een advocaat is te vinden via www.advocatenorde.nl. Daar kan je zoeken op onder meer woonplaats en specialiteit of onderwerp.

Overigens is het maar de vraag of het verstandig is, nu je toch weg zal gaan uit je huis, een juridische procedure te beginnen tegen de buurman. Niets doen of misschien onderhandelen over een oplossing, eventueel samen met een mediator, lijkt mij verstandiger.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
probleem is dat dit in Belgie plaats vindt, niet in nederland. Een minnelijke schikking of verzoening zo gezegd lijkt de enige volgende stap, daarna procedure als hij niet mee werkt. Ik wil die procedure graga starten omdat hij schijnbaar wettelijk gen barriere heft om mijn bezichtigingen te blijven verzieken, en ik zo dus ook niet van mijn huis af geraak.
Aangezien hij op jouw grond kwam en daar potentiële kopers heeft weggejaagd is het mogelijk om een civiele procedure te starten, en enventueel aangifte doen aangezien hij niet op jouw grond mag komen zonder toestemming. Aangezien je toch gaat verhuizen heeft het geen zin om dit zo vriendelijk mogelijk op te lossen, als hij dit niet wil. Ik zou zeggen, leg hem het vuur aan de schenen!