mag je een stijger in de poort laten staan in verband met overpad?

mijn buurman is slecht ter been en zit in een scootmobiel en kan nu niet meer weg. de aannemer heeft geen enkel overleg gepleegd en is zo naar huis gegaan. niet netjes vind ik! en begrijp dat mijn buurman boos is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De wetgeving m.b.t. recht op overpad is al vrij oud, en spreekt van het vrijlaten van een pad dat breed genoeg is om te voet of 'met een handkar' overheen te kunnen. De gemiddelde scootmobiel van nu zal niet breder zijn dan de gemiddelde handkar van toen, dus het pad zou breed genoeg moeten zijn. Tenzij de buurman zeer obees is en zo'n speciale extra brede scoomobiel heeft die ook wel voor 2 personen wordt gebruikt. (Scootmobielen zijn redelijk standaard en de breedte van die stoelen is behalve die XXXL-variant eigenlijk altijd hetzelfde, dus in tegenstelling tot rolstoelen zijn die dingen bijna allemaal even breed.)

De vraag is alleen bij wie die verplichting rust: de eigenaar van de grond weet natuurlijk dat er een recht van overpad op die grond zit, de aannemer misschien niet. De opdrachtgever van de aannemer had hier waarschijnlijk op moeten toezien. Als jij dat zelf bent, zou ik de aannemer bellen c.q. gebeld hebben om dit aan te geven. Tenzij de buurman nog een andere - bruikbare - uitgang heeft en het niet erg vindt om tot morgen te wachten.

Evengoed lomp van de aannemer trouwens, die had toch ten minste moeten overleggen over zoiets. Maar als jij opdrachtgever bent en jij degene bent die de erfdienstbaarheid moet verlenen, denk ik dat je daarmee ook verantwoordelijk bent in dit geval. De aannemer zal waarschijnlijk niet beter weten dan dat hij op jouw grond aan het werken is, en dat hij daarom ten behoeve van werkzaamheden bij jouw huis ook wat spullen mag laten staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als jij de situatie hebt uitgelegd en je hebt gezegd dat het pad vrij moest blijven, ligt de fout natuurlijk bij de aannemer. Jij hebt dan gedaan wat je moest doen, ik zou gewoon die aannemer hebben gebeld en had 'm mooi terug laten komen. Ik ben zelf rolstoelafhankelijk en maak te vaak mee dat ik ergens niet in of uit kan omdat mensen gewoon niet even nadenken en enkel zichzelf als maat nemen in zo'n situatie ('als ik er langs kan, kan iedereen er langs') en van alles neerkwakken voor opritten, op stoepen en zelfs voor deuren, middenin het looppad of IN gehandicaptentoiletten. Een paar keer kon ik daardoor mijn eigen huis niet eens in of uit zonder hulp te moeten bellen, dus ik zou echt grondig chagrijnig worden van zo'n actie. De breedte van een handkar is volgens mij ook in deze tijd een hele zinnige standaardmaat, want dan kan iedereen er langs met rolstoel, rollator, scootmobiel, kinderwagen (zelfs tweelingwagen misschien nog?), (brom)fiets aan de hand, twee volle boodschappentassen, slecht-ter-been-zijnde ouder of partner aan de arm, etc.

Andere antwoorden (1)

Als er geen alternatieve route voor jouw buurman is en hij dus niet de straat op kan vanwege de steiger, ben je verplicht de steiger te verwijderen. En stel je voor dat toevallig vannacht brand uitbreekt en je buurman de weg over jouw erf wordt belemmerd, dan heb jij een groot probleem.
De steiger kun je wellicht zelf uit elkaar halen en dan kan de aannemer hem morgen weer in elkaar zetten.
Het belemmeren van de weg, als er sprake is van een erfdienstbaarheid, doe je alleen in overleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat jouw aannemer de steiger had laten staan, is dat dan niet zo? Is het de aannemer van jouw buurman? In dat geval hoef jij niet te vrezen, vervelend voor je buurman blijft het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan er geen jurisprudentie over vinden, het zal eraan liggen hoe lichamelijk beperkt de buurman is. Daarom kan ik je geen exact antwoord geven. Wat ik in jouw geval zou doen is niet zo zeer nagaan of het mag, maar proberen het op een akkoordje te gooien met je buurman. Bespreek hoe lang het nog duurt en maak het hem makkelijk. Als dat niet lukt, zou ik de aannemer vragen de steiger weg te rollen aan het eind van een werkdag. Sterkte!