Van waar komen de subsidies voor kinderen met een verstandelijke beperking en wat krijgen ze meer dan een gewoon kind?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Er zijn veel verschillende vormen van vergoedingen, toelagen en subsidies. Ze zijn niet allemaal te combineren. Voor nagenoeg alle vormen van financiële of materiële hulp is er een indicatiestelling nodig. Hieronder een aantal vormen van dergelijke hulp, maar dat rijtje is absoluut niet volledig. Soms hebben gemeenten ook hun eigen ‘potje’ (vooral voor hulpmiddelen) en daarnaast wordt er ook op particuliere basis ondersteuning gegeven, zoals vanuit een kerkgenootschap. Ook de belastingen dragen hun steentje bij door aftrek van bijzondere kostenposten mogelijk te maken. De bedragen komen vanuit de Rijksoverheid, de provincie of de gemeente, via bijzondere wetgeving of lobbyen door een patiëntenvereniging.

* Eigen bijdrage zorg thuis vanuit de AWBZ

* Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (maximaal 514 euro per jaar, uitgevoerd door het CAK, met een mogelijk aanvullende uitkering van maximaal 342 euro via het UWV)

* Tegemoetkoming Ouders Thuiswonende Gehandicapte kinderen (TOG-regeling) via de SVB – tot 1-1-2015, daarna opgenomen in de kinderbijslag via SVB

* Persoonsgebonden budget via het Zorgkantoor

Meer links:

http://www.rechtopgeld.nl/regelingen/overige_regelingen/84/tegemoetkoming-onderhoudskosten-thuiswonende-gehandicapte-kinderen

http://www.kindmethandicap.nl/_tips_44.html#dive

http://www.centrummantelzorg.nl/voor-mantelzorgers/kennisbank/financiele-vergoedingen/