Er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Waarom is dit eigenlijk niet verboden?

Volgens mij doen niet alle schepen het, maar er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Als ik mij niet vergis, wordt mede hierdoor de 'plastic soep' veroorzaakt. Waarom verbiedt de EU dit eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
9 jaar geleden
Waar baseer je op dat het lozen van afval in het water niet verboden is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@noepetote, Op Europees niveau gebeurt al veel als het om de binnenvaart gaat, maar voorlopig blijft het de verantwoordelijkheid van de oeverstaten.
Besef dat bv de Rijn en de Donau, die nu met elkaar verbonden zijn door het Main-Donaukanaal, een rechtstreekse verbinding vormen van de Noordzee tot de Zwarte Zee. Een 3500km lange verbinding tussen minstens elf landen. Met havens die allemaal hun eigen belangen hebben. De Rotterdamse haven wordt met geheel andere problemen geconfronteerd dan de haven Constanţa aan de Zwarte zee.
Het is al moeilijk om de Elbe schoon te houden van chemisch afval afkomstig van overstromingen van Chemische fabrieken.
Het is allemaal niet zo eenvoudig en wetten hebben geen enkel nut als er geen mogelijkheden zijn zich er aan te houden of wanneer toezicht op de handhaving onmogelijk is. Maar heel veel mensen werken hard aan het oplossen van de milieuproblemen.

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is dit wel degelijk verboden. Dit verbod is echter moeilijk te handhaven, bewijs maar eens waar die rotzooi vandaan komt.
Op het gebied van het spoelen van de ruimen op open zee door olietankers wordt wel veel vooruitgang geboekt: via satelieten valt de vervuiler vaak wel op te sporen.
Ik werk nu al geruime tijd bij een kust-vogelopvang.
De laatste jaren krijgen we echt veel en veel minder olieslachtoffers binnen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ @Rieneke, je antwoord gaat een heel eind in de goede richting
Het toezicht op de handhaving is inderdaad het grote probleem. Het feit dat jij merkt dat er minder olieslachtoffers binnenkomen, bewijst wel dat de mogelijkheden tot handhaving zijn toegenomen. Aan de havens vindt controle plaats door wereldwijde Post State Controls. Men kan berekenen hoeveel "afval" een binnenkomend schip minstens nog aan boord moet hebben.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank voor je aanvulling, voor jou ook + Het is gelukkig enorm afgenomen, van een paar honderd tot enkele tientallen. Het is natuurlijk maar het topje van de ijsberg wat we binnenkrijgen, maar dit stemt toch hoopvol.
Vooral omdat het koeten en in mindere mate alken betreft, en die planten zich niet snel voort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, u zegt: 'Bewijs maar eens waar die rotzooi vandaan komt.' Dat is inderdaad zo. Zo heeft de Partij voor de Dieren ooit eens voorgesteld om op alle vissersschepen camera's te plaatsen. (Die motie is trouwens verworpen). Maar dat zou bijvoorbeeld dat probleem wel oplossen! Wat denkt u daarvan: zou zo'n oplossing te radicaal zijn, of zou het wel goed zijn?
Rieneke1
9 jaar geleden
noepetote, een mentaliteitsverandering zien te bewerkstelligen, dat zou het beste zijn, en niet alleen voor vissers.
Het verontreinigen en vervuilen van de zee is wel degelijk verboden. In 1954 is er al een International Convention for the Prevention of Pollution of the Sea by Oil. Dit gold alleen voor specifieke types olie. Uitvoering op toezicht was beperkt.
Voor zeeschepen gelden nu internationale verdragen en in dit specifieke geval geldt de MARPOL Conventie die in 1983 van kracht is geworden, nadat deze door voldoende landen was gecertificeerd.
Het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen, 1973 is een conventie van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) vroegere IMCO, om vervuiling van de zee door schepen te voorkomen. Het is een van de belangrijkste stukken wetgeving op het gebied van het voorkomen van verontreiniging van zeewater.
Cruiseschepen varend onder de vlag van een van de landen die MARPOL 73/78 getekend hebben, zijn verplicht om aan het verdrag te voldoen, ongeacht waar de schepen (heen) varen.
De IMO is een onderdeel van de Verenigde Naties. Haast alle zeevarende naties zijn lid van de IMO.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op de afgifte van afval van de binnenvaart is de Wet verontreiniging Oppervlaktewater van toepassing.
Deze wet verbiedt lozing van afvalstoffen door schepen.
Uitsluitend aan bedrijven met een toereikende vergunning krachtens de Wet milieubeheer mogen afvalstoffen van de binnenvaart worden afgegeven.
Daarnaast geeft het Rijnvaartpolitiereglement regels voor de schepen op de Nederlandse binnenwateren. Ten slotte hebben de Rijnoeverstaten een verdrag gesloten over scheepsafvalstoffen, het Scheepsafvalstoffenverdrag. Helaas is dit verdrag nog niet van kracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is wel heel mooi dat die wetten er zijn. Maar nou wil ik niet wantrouwig zijn ofzo, maar mensen kunnen die wet wel ondertekenen en zeggen dat ze zich eraan houden. Maar de kans bestaat dat ze zich er stiekem tóch niet aan houden! Kunnen wij daar, als gewone burger, iets aan doen? Kun je misschien een petitie beginnen voor betere regelgeving of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als gewone burger is het niet zinvol daar iets aan te doen, men moet tot op de komma verstand van zaken hebben. Als je een petitie wilt starten voor een betere regelgeving, zul je toch eerst moeten weten wat en hoe er verbeterd moet worden.
Waarom zouden degene die zich nu niet aan de wet houden, zich wel aan de wetten houden als die veranderd worden.
Er bestaat al een uitgebreide Internationale en nationale regelgeving. Dit wordt allemaal geregeld op zeer hoog niveau binnen de IMO. Daar wordt echt gestreefd naar de beste en meest adequate regelgeving.
Post State Control bv is een groot Internationaal controle apparaat dat daaruit is ontstaan.
Natuurlijk kun je je zorgen maken en ervan uitgaan dat niet iedere kapitein zich er aan houdt, maar dat is aan de wal ook zo.
Door rood licht rijden en te hard rijden is veboden, toch gebeurt het (soms massaal). Dat lost men niet op door andere regelgeving maar door bewustwording en een grotere pakkans.
Controle op de naleving van de geldende wetten op zee en op de binnenwateren is veel gecompliceerder dan aan de wal en alleen maar mogelijk met behulp van toezichthoudende Inspecteurs en de technische hulpmiddelen van dit moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor wat betreft het starten van een "petitie", zie het antwoord dat Rabelais gisteren schreef op deze pagina:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/politiek-overheid/handtekeningen-petitie.508779