Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een boom rooien die in mijn tuin staat en eigendom is van de woningbouwvereniging?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
924

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bomen mogen tegenwoordig nog alleen maar gerooid worden als ze ziek zijn of gevaar opleveren. Een kap vergunning wordt niet meer verleend als de boom "gewoon in de weg" staat ( eigen ervaring!) De ene gemeente is er iets makkelijker in dan de andere, dan zou je contact moeten opnemen met de gemeente.
Doe je het zonder vergunning, dan ben je de boom wel kwijt, maar dan zou je kunnen opdraaien voor de ecologische kosten die er zijn omdat je de boom hebt omgehaald.
Tegenwoordig is het ecologisch effect van 1 volwassen boom niet meer te vervangen door het planten van een nieuwe boom. Dus je kan niet zeggen "ik haal deze weg, maar zet er een jongere (dus kleinere) ergens anders voor terug".
Uiteindelijk is het wel zo dat de woningbouw vereniging eigenaar is van de grond en het huis, maar ik vraag me af of dat zij dat ook zo zien voor de boom. Misschien kan je het beste gaan praten bij de woningbouw, in de hoop dat zij de situatie aan de gemeente voorleggen. Meestal kunnen die anderen wegen bewandelen dan wij...
Succes in elk geval.
In ons geval was zelf de schade die de boom toebrengt aan ons bezit geen rede om te rooien, we hebben ons er maar bij neer gelegd...(We kunnen eventueel wel aantoonbare schade claimen bij de gemeente...maar daar heb jij niets aan denk ik, omdat het een huurhuis is)
Succes in elk geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

as de boom helemaal van jou is dan mag dit in principe maar ik zou wel even de buren verwittigen voor je het doet en hun mening vragen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
wat hebben de buren daarmee te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer dan dat je denkt... En je hoeft niet direct een duimpje omlaag te geven.
Was laatst bij de rijdende rechter maar dat mag dus niet dat mag alleen de eigenaar en dat is de woningbouw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké. Dank je!
Alleen met toestemming van de eigenaar en een rooivergunning van de gemeente.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met toestemming van de woningbouw en de vergunning moet zelfs door de woningbouwvereniging worden aangevraagd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding