als je als 16 jarige met het sloepje van je ouders vaart, ben je dan verzekerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is natuurlijk altijd slim om de voorwaarden van de verzekering hier op na te kijken maar... Er vanuit gaande dat je toestemming hebt van de eigenaar van het vaartuig zullen de regels van de verzekeraar doorgaans aansluiten bij de wetgeving. De belangrijkste vraag is dus: mag jij van de wet een dergelijk vaartuig besturen?

In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.

In het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) gebied, zoals op de Boven - Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Neder - Rijn zijn ze strenger. Hier mag pas vanaf 16 jaar met een open boot tot 7 meter, die niet harder kan dan 13 km/uur, gevaren worden.
Toch
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.

voor boten die sneller gaan dan 20 km per uur heb je een vaarbewijs nodig, dat zal je waarschijnlijk niet hebben gezien je vraag.

Afhankelijk van max snelheid van de sloep kan je op basis van bovenstaande zien of het van de wet mag en zoja zal de verzekering dit ook dekken indien je toestemming hebt van de verzekeringnemer / eigenaar van het vaartuig.