mijn buur maakt foto's van mijn familie in onze tuin mag dit ?

terwijl ik aan het BBQ zijn met de kinderen en familie of wij met de kinderen aan spelen zijn in de tuin maakt die altijd foto's van mijn gezin en alles wat wij doen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet. Dit is schending van de wet op privacy.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij mag dit voor eigen gebruik wel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het ligt iets genuanceerder: een foto vanaf de openbare weg mag !
Een foto vanuit een niet-openbare plaats, zoals een hoog raam mag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is sowieso niet netjes dat hij het doet. En de toevoeging van Ozewieze is een goede.
Overigens klopt jc54's antwoord wel, ondanks mijn eerdere reactie. Je mag mensen alleen (zonder toestemming) fotograferen in de openbare ruimte (dus op straat enzo). http://www.digitalefotografietips.nl/kort/privacy-en-fotografie/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En vooral dat ie het altijd doet. Dan wil je toch graag weten waarom en wat hij met die foto's doet.
Het mag inderdaad niet wegens strijd met de wet op de privacy, maar hij heeft wel het auteursrecht verkregen op de foto's. Jij hebt het portretrecht gekregen op de foto's. Helaas heb je niet veel aan het laatste genoemde recht in jouw geval.

Je kunt de politie bellen als hij het nog een keer doet, want het lijkt me ook een strafbare vorm aan te nemen, zoals stalking.