Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan een 16/17 jarige als volwassene worden berecht?

Wettelijk gezien ben je dan toch nog minderjarig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In uitzonderlijke gevallen waarbij de ernst van de daad het rechtvaardigt, dan wordt afgeweken van de norm en krijgt de dader te maken met het volwassenrecht... De straf namelijk is zeer beperkt als je in het minderjarigenrecht valt...

Maar dat is vandaag zo, morgen kan het alweer anders zijn in de rechtspraak...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja wetelijk ben je pas bij de 18 volwassen
bij financeel ben pas bij de 21 volwassen
dus als iemand van 18 schulden maakt ben je als ouder verantwoordelijk totdat ze 21 zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het op studiekosten aankomt kun je geloof ik door blijven betalen tot ze 27 of zo zijn. Echter een 'kind' van 18 kan echt wel zelfstandig schulden maken zonder dat ze de ouders daarop kunnen aanspreken hoor.
Hier is de link waar je het helemaal kan lezen

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Themadossiers/Berechting+minderjarigen+als+volwassenen.htm


Ik vind het in het kader van sommige zaken ook volledig terecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De redenering (waar ik het volledig mee eens ben) is: als je volwassen genoeg bent om weloverwogen zeer ernstige volwassen misdaden te plegen, ben je ook volwassen genoeg om als volwassene berecht te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf je 16e ben je handelingsbekwaam en zijn je ouders niet meer verantwoordelijk voor je daden. Vandaar dat je als volwassene kan worden berecht. Tot je 16e zijn je ouders nog verantwoordelijk voor al jouw daden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding