Als een pas opgeleverd gebouw na b.v 2 maanden in mekaar zakt, wie is dan aansprakelijk?De aannemer of de architect?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De constructeur... zou kunnen....

De aannemer.... zou ook kunnen....

De architect.... nou, niet snel.... hij maakt het ontwerp... dat gaat naar de constructeur... die maakt constructietekeningen..... de aannemer gaat het bouwen en dient zich aan de tekeningen te houden + zelf ook na te denken... de Gemeente die tekenwerk etc. controleert...

Hoezo? Schrijf je deze vraag vanonder het puin??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:))))...nee hoor, gewoon een vraag..je weet maar nooit:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik denk dat de constructeur een groot probleem heeft, de architect nauwelijks en de aannemer mag ook meebetalen.

Andere antwoorden (6)

Daar hoef jij zelf geen antwoord op te gaan zoeken, de aannemer EN de architect zullen dat samen heel precies gaan uitpluizen, ben maar niet bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij stelt de aannemer aansprakelijk. Hij heeft namelijk het gebouw gemaakt. De aannemer zal, indien mogelijk de architect aansprakelijk stellen als deze het gebouw verkeerd heeft ontworpen.

Uiteindelijk is de partij aansprakelijk die de fout heeft gemaakt. Maar wie jij aansprakelijk stelt als eigenaar van het gebouwer is de aannemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als eerste hoef je daar zelf helemaal niet over in te zitten .en ten 2de wie heeft hem aan jou opgeleverd,diegene is de eindverantwoordellijke.
en op wie de schade word verhaalt zoeken ze onderling maar uit .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de vraag zo concreet stelt, is in dezen de architekt aansprakelijk. De aannemer werkt enkel volgens ' goedgekeurde' tekeningen. De architekt laat de zijn ontwerp doorekeningen door een constructeur, of ingenieursburo, de stempelt de tekeningen vervolgens af, en daarna gaat de aannemer aan het bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De architect natuurlijk.
Moet je na gaan na twee maanden BOOM weg die gebouw.!
Kan je toch niet voorstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
"Dat gebouw" is juist, "die gebouw" niet.
Ha, die Bertie;

Dat ligt eraan of er ontwerpfout of een fout in de uitvoering van het ontwerp is gemaakt.