Heb ik recht op dat ik zelf bepaal wat ik eet?

Ik ben 18 jaar en woon (nog) thuis bij mijn ouders en moet daar eten wat de pot schaft. Maar ik vind meestal dat ze niet gezond genoeg eten, dus vaak wil ik het niet eten maar moet het toch.
Ik wil eigenlijk zelf bepalen wat ik eet. Heb ik daar geen recht op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kook je toch gewoon voorjezelf?
Dat doe ik sinds me 14e,omdat ik geen vlees eet en verder ook zelf wil bepalen wat ik eet of niet eet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan ga je praten met je ouders over wat jij vind van het eten. Misschien dat ze wel wat willen aanpassen. Of je zorgt er zelf voor dat er ook dingen op tafel komen die jij wel gezond vindt. En als je het er helemaal niet mee eens bent ga je lekker op jezelf wonen of ga je eigen eten kopen&koken.
Poet
9 jaar geleden
Natuurlijk, je hebt namelijk het recht om op jezelf te gaan wonen en dan eet je altijd wat jezelf wilt.
Ritsuka
9 jaar geleden
je kunt altijd zelf koken, of je eigen boodschappen doen zodat je in elk geval je eigen ontbijt en lunch hebt.
Of bied aan je ouders aan om 1 of 2x in de week te koken voor ze
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga volgend (school)jaar het huis uit, maar dat duurt nog wel even. Het ontbijt en de lunch bepaal ik wel voor het grootste deel zelf, maar met het avondeten moet ik bijv. per se een stuk vlees erbij eten, terwijl ik dat niet wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als het enkel gaat om vlees en jij graag vegetarisch eet, lijkt me dat niet zo'n probleem eigenlijk. Zeker niet als het een los stuk vlees is (gehakt door een ovenschotel is lastiger). Dan kun jij gewoon iets anders eten in plaats van dat vlees. Dat is niet zo veel werk voor degene die kookt, en desnoods bak je zelf in een koekenpannetje wat tofu, een ei, falafel of een kant-en-klare vleesvervanger. En tenzij je ouders echte die-hard vleeseters zijn, is het vast niet zo'n probleem om een paar dagen in de week gewoon een vegetarische schotel te maken, zeker niet als jij aanbiedt die te maken en je de lekkerste vegetarische recepten uitzoekt. Maar wil je helemaal geen vlees, of alleen niet een groot of los stuk vlees? Want dat kan ik niet helemaal uit je opmerking halen. Het hangt er een beetje vanaf hoe er bij jou thuis gekookt wordt of het een grote aanpassing is. Ik eet zelf wel vlees maar alleen incidenteel, maar eet veel eenpansgerechten (vaak met peulvruchten, soms met tofu, vega-gehakt of seitan in bijv. roerbakprutje of ovenschotel) zodat ik heel weinig van die kant-en-klare vlees'vervangers' gebruik, maar juist die kant-en-klare dingen zijn wel handig als je ouders gewend zijn om echt een apart stuk vlees te eten en jij een vegetarische vervanger zoekt. Je kunt immers niet altijd een eitje bakken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Precies, je kunt gewoon iets anders bakken als je geen vlees wilt.
paulus811
9 jaar geleden
Wat nou als het antwoord 'ja' is? Daag je je moeder dan voor de rechter? Beetje typische vraag 'heb ik er recht op'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zoals altijd weer eens veel te veel woorden nodig, maar jij zegt inderdaad wat ik bedoel, Ritsuka :-) Daarbij vind ik geen vlees willen eten - als dat inderdaad is waar het je om gaat - ook nog iets anders dan bijvoorbeeld iets niet lusten of niet tevreden zijn over de kwaliteit van het voedsel thuis. Dat is meer een principiële zaak. Bovendien zijn er genoeg alternatieven, maar goed: ik ben een beetje bevooroordeeld natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Paulus: dat was ook mijn eerste idee bij het lezen van deze vraag, wat nu precies het woord 'recht' betekent in deze context. Ik vraag me eigenlijk nog steeds af of VS zoiets bedoelt als "vinden jullie dat het zo zou moeten zijn dat" of dat hij/zij het echt over wettelijke rechten heeft en waar of hoe dat dan vastgelegd zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je niet meteen gezegd hebt dat het je alleen om een stuk vlees gaat, je had veel duidelijker moeten zijn. Men denkt nu dat je altijd patat en anderen ongezonde dingen moet eten zonder groente enzo. Nee, het gaat je om vlees. Vlees is niet ongezond, hoogstens kun je discussiëren over het aandeel van vlees in de wereldvoedselschaarste en om dieren die daardoor vermoord zijn. Veel ouders vinden vlees dus gezond, je zult dus moeten duidelijk maken wat jouw probleem is met vlees, zowel hier als thuis. Als je praat over rechten begrijp je er niets van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet alleen maar om vlees, maar ook vaak om de toetjes. Maar als ik geen vlees(vervanger) eet, denken mijn ouders dat ik te weinig eiwit binnenkrijg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, je krijgt ook veel te weinig eiwitten binnen als je geen vleesvervangers eet. Weer iets wat je er niet bij zegt. Je zult dus zelf voor je vleesvervanger moeten zorgen en dan mag het heus wel maar misschien hebben jouw ouders daar het geld niet voor. Verder heb je het over veganistisch eten en je ouders hebben helemaal gelijk dat dat ongezond is, dat zou een kind van mij ook niet mogen zolang het onder mijn dak woont. Dan ga je maar op jezelf wonen, dat is echt heel ongezond.
Ritsuka
9 jaar geleden
voor vegetariers is het vooral belangrijk dat je voldoende B12 binnenkrijgt. Als jij laat zien dat je dat genoeg binnenkrijgt, en je neemt eens een bakje kwark of zo, dan krijg je echt wel genoeg eiwitten en voedingsstoffen hoor.
Als je even googlet op voedingstips voor vegetariers staat er genoeg waar je op moet letten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had inderdaad beter vanaf het begin wat meer informatie kunnen geven, dan had je ook zinvoller antwoorden gekregen die meer van toepassing zijn op jouw situatie. Maar goed: je moet natuurlijk een evenwichtige voeding binnenkrijgen, dat is belangrijk zeker ook op jouw leeftijd, en daar hebben je ouders gewoon gelijk in. Maar gaat het je bij dat toetje inderdaad om de melk, dus wil je inderdaad veganistisch eten? Dat is aanzienlijk ingewikkelder dan vegetarisch, dus als je dat wilt, zul je echt wat voorstudie moeten doen om ervoor te zorgen dat je geen tekorten gaat krijgen. En misschien zul je moeten accepteren dat volledig veganistisch eten niet haalbaar is zolang je nog thuis woont. Dat vraagt namelijk veel meer aanpassing van je ouders dan vegetarisch eten en zoals ik in mijn antwoord al zeg, heb je zolang je thuis woont gewoon met bepaalde huisregels te maken. Je leeft samen in een huis, niet allemaal apart alleen en je moet nu eenmaal allemaal een beetje inschikken soms om dat mogelijk te maken. Nu is het echt niet zo moeilijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, het probleem zit inderdaad, zoals Ritsuka zegt, vooral in de B12. Als je geen vlees eet en ook niet regelmatig eieren, melk of melkproducten of vis eet, dan ga je dat gewoon tekort komen. Je zult dan verrijkte voedingsmiddelen moeten gebruiken en/of b12 moeten suppleren, dus b12 of (liever nog) smelttabletten gebruiken. Veel sojamelk is verrijkt met b12 en ook veel van die kant-en-klare vleesvervangers zoals die burgers en vegetarische worstjes of vega- gehakt zoals je dat koopt in de supermarkt, is verrijkt met b12. Het probleem is alleen dat die kant-en-klare dingen nogal prijzig zijn, terwijl normaal gesproken vegetarisch eten juist veel goedkoper is. En ze zijn ook niet allemaal veganistisch. Maar je hebt je b12 echt nodig, een tekort daaraan kan onherstelbare schade aan je zenuwstelsel veroorzaken. (Vervolg in volgende reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het gaat er ook vooral om dat vlees lang niet iedere dag nodig is. Als ik bv. één keer per week vlees zou eten, dan kom ik toch geen vitamine b12-tekort?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(vervolg) Kijk eens op de site van het voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx over b12. Hier: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx vind je een overzicht van vleesvervangers en welke stoffen je wel en niet vindt in de diverse vleesvervangers en wat je dus nog tekort zou komen als je het niet op een andere manier aanvult. Verder kan ik je de informatie, recepten, en zeker ook het forum van vegatopia aanraden: http://www.vegatopia.com/vega/ Mbt die toetjes: geen toetjes mee-eten vergt geen aanpassing voor je ouders, dat lijkt me dus het probleem niet. Jij moet er dan alleen wel voor zorgen dat je a) voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt (eiwitten, ijzer, vitamine B12 en B1), dat je dat b) ook aantoont aan je ouders en c) dat de levensmiddelen die je daarvoor gebruikt, betaalbaar zijn of dat je daarin zelf meebetaalt als je ouders dat willen en het indien gewenst ook d) zelf bereidt zodat je niet een ander gezinslid opzadelt met extra werk. (Als je vader of moeder dat met liefde voor je doet is dat natuurlijk prima, maar als ze weerstand hebben dan neem je die wellicht een beetje weg als je het extra werk zelf doet.) (zie vervolg (nog één))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(Vervolg van vorige reactie) Wapen je dus eerst met kennis! Zorg ervoor dat je heel goed weet hoe jij aan voldoende voedingsstoffen komt als je vegetarisch of vooral als je veganistisch wilt eten zodat je zeker weten geen tekorten oploopt. Al zou het vooral een voorbereiding zijn voor als je straks op jezelf gaat omdat je ouders nu niet alles toestaan: dat maakt een goede voorbereiding niet minder belangrijk. Zorg ervoor dat je betrouwbare bronnen vindt voor je informatie en zorg ervoor dat je voldoende weet van deze materie om ook aan anderen goed uit te kunnen leggen hoe jij ervoor gaat zorgen dat je geen tekorten oploopt. Als je dat kunt, dan kun je de zorgen van je ouders wegnemen en dat lijkt me al een heel goed begin. En als je echt overweegt om volledig vegetarisch of veganistisch te gaan eten, wil ik je zeker aanraden om het forum van vegatopia op te zoeken en je daar ook aan te melden. Daar vind je niet alleen goede informatie en tips voor recepten, maar kun je ook ervaringen uitwisselen met bijvoorbeeld mensen die ook thuis wonen en een middenweg moeten vinden tussen de huisregels van hun ouders en hun eigen wensen of overtuigingen, of adviezen krijgen van mensen die dat zelfde hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je genoeg andere dingen gebruikt waar B12 in zit, zoals eieren, melk of melkproducten, of met B12 verrijkte producten, dan kun je dat voldoende ondervangen. Maar dat moet je dan dus wel doen, want één keer in de week iets met B12 gebruiken en de rest van de week niets, is echt onvoldoende. Je zou een tijdje, bijvoorbeeld een of twee weken, een eetdagboek bij kunnen houden en dat invoeren bij een site als www.dieetinzicht.nl . Dan kun je meteen zien of je voldoende B12 binnenkrijgt. En kijk ook op de site van het voedingscentrum waar ik naar verwijs, daar vind je veel informatie over B12. Maar wat is nu de reden dat je geen toetjes wilt? Is dat inderdaad - zoals Pelle suggereerde - dat je ook geen melkproducten wilt gebruiken, omdat je bijvoorbeeld volledig veganistisch wilt eten? Eten jouw ouders trouwens elke dag vlees? Ik kan me dat altijd moeilijk indenken, maar weet dat er wel mensen zijn die dat doen ja. Ik zie vlees als luxe-product, en zeker niet iets wat ik elke dag eet. Dat is dus ook niet nodig, als je maar voldoende andere B12-bronnen hebt (en bronnen voor ijzer, eiwitten, B1, etc.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een nieuwe vraag stellen en veel meer informatie geven, telkens kom je met nieuwe informatie en ik begrijp totaal niet wat jouw ouders wel en niet willen. Veel te vaag. Ik vind dat Lies nog erg geduldig is met antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar mijn vraag is eigenlijk alleen maar of het volgens de wet verboden is dat ik per se bepaalde dingen moet eten van anderen. Het lijkt mij logischer als ik zelf bepaal wat ik in mijn lichaam stop.
tinus1969
9 jaar geleden
Maar weet je Zeehond, de discussie met je ouders ga je niet winnen door je alleen maar te beroepen op 'rechten'. De hele discussie gaat namelijk niet om eten, maar om de manier waarop je ouders en jij met elkaar omgaan, en jouw autonomie. Er botsen namelijk vele zaken:
-Het feit dat je met elkaar samenwoont, en dus rekening met elkaar moet houden (dat geldt nadrukkelijk voor iedereen, jij moet rekening houden met je ouders, zij met jou).
-Het feit dat je ouders de rekeningen betalen en het eten kopen -wie betaalt, bepaalt.
-Het feit dat jij het kind bent van je ouders, en dat zowel jij als je ouders er aan moeten wennen dat je volwassen bent en zelfs keuzes maakt (botst mooi met de bovenste 2).
Ritsuka
9 jaar geleden
dat staat duidelijk in het antwoord van lies
"wettelijk moeten je ouders je tot je 21e financieel onderhouden. Ze moeten dus mede zorgen dat jij een dak boven je hoofd hebt en dat je te eten hebt. De wet stelt geen specifieke eisen aan dat voedsel"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wijze woorden Tinus, hele wijze woorden! Zeehond: die 'rechten' vraag heb ik volgens mij wel een beetje beantwoord. Natuurlijke is er nog zoiets als autonomie over je eigen lichaam en als jij echt iets niet wilt eten, kan niemand je daartoe dwingen. Zolang je jezelf tenminste niet in gevaar brengt (bijvoorbeeld door jezelf uit te hongeren). Maar dat je in beginsel niet gedwongen kunt worden om product A te eten, wil nog niet zeggen dat je dan op grond van één of andere wet aanspraak zou kunnen maken op product B. Of je 'recht' hebt op bepaald eten, in dit geval is dat eten dat aansluit bij je overtuiging, is iets wat speelt als je bent opgenomen in een instelling, of als je in de gevangenis zit - dat soort situaties. Bij je ouders thuis gaat het niet om 'rechten', behalve dan dat je recht hebt op bepaalde basisvoorzieningen. Maar tenzij je ouders jou dat onthouden en je bijvoorbeeld helemaal niets te eten krijgt thuis, gaat het thuis niet om 'rechten', maar veel meer om onderling overleg, om afspraken en goede communicatie. Maar ook om huisregels en om de groeiende zelfstandigheid van een tienerdochter. Dit zijn geen vragen die je in een rechtbank uit wilt of kunt vechten, maar zijn vragen waar je in onderling overleg met je ouders goede afspraken over moet maken. Dat is een hele andere kant van het leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus Het is toch totaal onethisch iemand iets tegen zijn overtuiging te laten eten, dat is toch het punt hier? Dat is wat anders dan, ik lust x niet maak maar y. -wie betaalt, bepaalt. ziek.... Dus geld gaat voor autonomie van de vrager?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar gaat het hier puur om overtuiging? Ik ben het met je eens, Tomaat, dat vegetarisch of veganistisch willen eten in veruit de meeste gevallen (wanneer het dus echt uit overtuiging is) iets uit een hele andere categorie is dan "iets niet lusten" of "liever iets anders willen". Maar Zeehond heeft het er in eerste instantie vooral over dat zijn/haar ouders zo ongezond eten. Pas later komt het in eerste instantie vegetarisch en later veganistisch eten om de hoek kijken, en vervolgens geeft hij/zij aan dat het er vooral om gaat dat hij/zij niet elke dag vlees wil eten, en vraagt zich af of één keer in de week vlees eten (wat dan blijkbaar acceptabel is) voldoende is om geen B12 tekort te ontwikkelen (wat het trouwens bij een verder volledig veganistisch eetpatroon zonder suppletie en gebruik van verrijkte producten NIET zou zijn, maar geen probleem is als je wel voldoende eieren, melk/melkproducten gebruiken). Ik vraag me dus af of Zeehond uit overtuiging helemaal geen dierlijke producten zou willen gebruiken, of dat hij/zij dit ongezond vindt en daarom vooral minder zou willen gebruiken. Als dat het geval is, vind ik de discussie wel net wat anders worden namelijk. En overigens: bij een volwassen thuiswonend kind vind ik dat je wel kunt verwachten dat het kind bijdraagt in bereiden en/of betalen van eten wanneer dat kind een ander eetpatroon heeft dan de andere gezinsleden. Hoe ver dat moet gaan, is iets wat ouders en kind samen moeten uitzoeken.. Zoals ik al zei is vegetarisch eten juist erg goedkoop, tot je gebruik gaat maken van die kant-en-klare vleesvervangers en die zijn nu juist verrijkt met onder meer B12 en gemakkelijk klaar te maken voor iemand die gewend is om met vlees te koken. Dan wordt het juist heel duur. Ik maak zelf mijn sojamelk en dat is spotgoedkoop (ik ben overigens geen veganist, maar verdraag gewone melk niet goed en houd ervan mijn dag te beginnen met brintapap) maar als je de met B1 en B12 verrijkte sojamelk uit de supermarkt koopt, betaal je aanzienlijk meer dan voor een pak gewone (koe)melk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezond eten is toch net zo goed een overtuiging.
tinus1969
9 jaar geleden
@MrTomaat: Vraagsteller woont samen met anderen, en ook nog eens op kosten van die anderen. Dat is al snel een kwestie van geven en nemen -het alternatief is dat Vraagsteller op kamers gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tomaat: over wat gezond is kun je discussiëren en het is een beetje een gradueel iets. Iemand die vegetarisch eet, eet gewoon geen vlees en vis. Je kunt prima gezond eten en af en toe een frietje eten of rood vlees, maar iemand die uit overtuiging vegetarisch eet, eet niet af en toe wat vlees of vis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het echt bizar dat mensen het normaal vinden anderen levende wezens iets op te dringen. Misschien zien jullie de vraag anders dan dat ik hem begrijp, het lijkt erop alsof jullie het er over hebben of de vrager X wil eten, maar hij wil Y niet eten. Daar hebben we het toch over... Y en niet X. Het dwingen van het eten van Y lijkt me hoe dan ook not done. Net zoals je je kinderen ook niet op een andere manier mishandelt ook al bekostig je hun verblijf. Als ik naar een restaurant ga, en voor iedereen betaal, kan ik prima voor iedereen een salade bestellen, ik kan moeilijk van iemand verwachten dat hij hem op eet, laat staan dat afdwingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tomaat: over wat gezond is kun je discussiëren Dat wil ik helemaal niet, dat staat helemaal los van de vraag en los van de discussie. De vraag is of je iets mag weigeren te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet echt even met je ouders rond de tafel gaan zitten hoor.. Toen ik 18 werd, en de maanden die daar aan vooraf gingen, liet mijn moeder me helemaal los. Als ik om half 2 's nachts thuis kom is dat best. Als ik een paar maaltijden oversla zal het haar wat verrotten. Je bent 18, volwassen! Mentaal nog lang niet natuurlijk, maar er is niks mis met het maken van je eigen beslissingen. Daarnaast bespaar je je ouders alleen maar geld door het niet willen eten van vlees. Zij houden immers een stukje vlees over waar ze zelf weer een dagje extra mee doen. Ik zie in deze situatie geen nadelen voor beide partijen. Gewoon even je punt duidelijk maken in een serieus gesprek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@koentje Afgezien dat de vrager in zijn recht staat, lijkt het me gewoon humaan om iemand niet iets op te dringen. Ongeacht wie daar voor betaalt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Juist Tomaat, dat vind ik ook. Er werden mij altijd champginons voor gezet. "Even proberen...." of "Smaken veranderen met de tijd..." "Ik heb ze nu anders klaar gemaakt..." "In de soep zijn ze heel lekker..." Als ik zei "Vies" kreeg ik een schep extra. Iedere keer het gal en kots wat naar boven kwam wegslikken en toch die ene schep opeten... Wat ik in mijn antwoord ook al zei, toen ik 12 was, was het de laatste keer. Toen hield ik het niet meer tegen en heb alles weer uitgekotst over tafel. Toen werd mijn vader boos op mijn moeder. "Nu ben ik het zat, je weet dat ze het niet lust, klaar!" Verder vind ik bepaalde dingen niet zo lekker (snert, roomsoepen, dingen met kerriesaus, roomsauzen) Vlees e.d. eet ik zonder die sauzen, en anders als het "moet" (lees: als er niets anders is) eet ik het wel. En nu is mijn lieve schoonmama mij iedere keer champignons aan het opdringen. Met het idee van "Ik vind het lekker dus IS het lekker, dus eet jij het ook!" En ze verstopt het steeds (heel fijn gesneden ergens in) denkt dan dan ik het niet proef, die schimmel proef je altijd. En kwaad dat ze word als ik ga kokhalzen en dan mijn bord weg schuif.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig heb ik champignons wél leren eten. Eerst vond ik ze ook zo vies, maar nu juist heel lekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm wat mis ik dat dat er gewoon eten klaarstaat als je thuiskomt, wacht maar tot je op jezelf woont xD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Heer Zo had ik ook een stuk of drie dingen die ik niet at. Het was meer dat mijn moeder dat wel eens vergat, maar dan at ik gewoon alleen de aardappelen op. Witlof, bijvoorbeeld at ik nooit, kan het nu nog steeds niet door mijn keel krijgen. Ben blij dat ik dat ook niet hoefde te eten van mijn ouders. Er waren ook wel dingen die ik niet lekker vond, maar die at ik gewoon op, met frisse tegenzin, of ik probeerde ze lekker te gaan vinden, of ik vond ze op een gegeven gewoon lekker. Een vriend van mij eet nog steeds heel weinig dingen omdat hij ooit eens gedwongen is iets te eten door zijn ouders, daarvan is hij juist heel dwars geworden icm voedsel. Hij is er pas onlangs mee naar een diëtiste geweest en nu probeert hij beetje bij beetje meer dingen uit.
tinus1969
9 jaar geleden
Tsja, weet je @MrTomaat, je kunt je wel ingraven in rechten, maar het logische eindpunt is een totale juridisering van de verhouding tussen ouders en kinderen. Dan is de volgende stap, dat vraagsteller salaris+btw gaat vragen, als hij de afwas doet -'want dat is ook een recht'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1. Dat is de nou eenmaal de vraag en de discussie.
2. Als de vrager zou vrager moet ik met rechten aankomen bij mijn ouders, zou ik nee adviseren(heel ander vraagstuk). Maar dat is de vraag helemaal niet. (Heb ik het recht?/Ga ik dat recht halen?)
3. Afgezien van recht of niet. Als hij het juridisch recht niet zou hebben zou ik het alsnog inhumaan en immoreel vinden dat iemand voedsel moet eten dat hij niet wil eten. Of dit is vanwege walging of overtuiging, maakt niet zoveel uit. Dan is de volgende stap, dat vraagsteller salaris+btw gaat vragen, Dat is een drogreden bekend onder de naam "hellend vlak".
Kan ik ook overigens:
Als de ouders hem vlees onder dwang mogen laten eten, mogen ze hem ook dwingen zijn huisdier levend op te eten. Dat vertroebelt alleen de discussie enorm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat volgens mij vooral de discussie vertroebeld heeft, is dat de vraag niet was "mogen mijn ouders me dwingen iets te eten wat ik echt niet wil", maar dat de vraag was "heb ik het recht om zelf te bepalen wat ik eet" en daarbij geïmpliceerd: "ook als ik als volwassen kind thuis woon". Als die eerste vraag was gesteld, Tomaat, zou ik het volledig met je eens zijn geweest. Het feit dat het gaat om vegetarisch/veganistisch willen eten heeft mij mijn reacties ook wat bij doen stellen ten opzichte van mijn oorspronkelijke antwoord, bijvoorbeeld. Maar de vraag zoals die er stond, is in mijn ogen meer een vraag als "heb ik het recht om bij mijn ouders thuis een bestelling door te geven van wat ik graag wil eten", en dan is het antwoord anders. Want zoals ik in mijn antwoord schreef: ik zie niet zo goed voor me hoe je dat wilt doen, zelf volledig bepalen wat je eet als je niet zelf kookt en boodschappen doet. Bij mijn ouders kookt mijn moeder altijd, mijn vader kan volgens mij nog niet eens een eitje koken. Misschien wil mijn vader ook wel eens iets anders eten of zou hij het liever anders zien. Natuurlijk wil mijn moeder graag iets maken wat hij met smaak opeet, maar als hij zou komen met een weekmenu dat zij moet koken, denk ik dat ze heel hard begint te lachen. En dan is mijn vader hoofdkostwinner, dus we hebben het nog niet eens over wie er betaalt voor het eten. Maar als mijn vader voortaan graag vegetarisch of veganistisch wilde gaan eten, zou haar reactie heel anders zijn. Al vermoed ik dat ze veganistisch wel lastig zou vinden en zou proberen daar met hem over te praten. Dat is echter wel iets anders dan iemand dwingen iets te eten wat hij/zij niet wil.

Het beste antwoord

Eigenlijk is het heel simpel.
Jij bent 18 dus je bent volwassen.
Jij bepaald ZELf wat je wel en niet eet.
Als je moeder bedorven voedsel op tafel zet eet je dat toch ook niet.

Je kan het dus gewoon weigeren.
Je mag zelfs alles weigeren wat ze je voorzetten.

Alleen kan jij ze niet dwingen om te kopen/koken wat jij wel wilt hebben.
En je kan ze ook niet dwingen om jou je eigen eten op hun fornuis te laten bereiden.

Dat was het deel over jouw recht ;-)
Dan heb je natuurlijk nog een ander deel, normen en waarden.

Mijn moeder zei altijd "je eet wat de pot schaft, en soms wat de pot straft."
Maar ik weiger(de) pertinent om champignons te eten. De laatste keer dat me dat opgedwongen werd was ik 12 en toen ik alles weer over tafel uitkotste was het de laatste keer.

Ik snap dat sommige mensen vinden dat als je thuis woont je, je aan de regels van thuis houd, inclusief het eten. Maar niet alles wat pap en mam bepalen is ook daadwerkelijk goed, ook al bedoelen ze het beste.

Bespreek het in ieder geval rustig met ze, leg uit waarom jij er anders over denkt. Kom met agrumenten. Laat zien dat je dit ook als een volwassene kan behandelen. Daar win je vaak al een hoop mee. En vooral, begin niet meteen te roepen "IK HEB HET RECHT...." Want de meeste ouders zijn daar niet van gediend ;-)

....De mijne niet in ieder geval.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat recht heb je niet. Je kiest er zelf voor om op jouw leeftijd thuis te wonen, dan eet je wat de pot schaft. Dat zou wat worden, dat is een kwestie van wel de lusten en niet de lasten. Je ouders zijn ook oud geworden met dit eten, dus daar is helemaal niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja en nee, je kiest er zelf voor om nog bij je ouders te blijven wonen maar als jij iets anders wilt eten zal je dat best zelf kunnen kopen en koken! je bent inmiddels oud genoeg om het zelf te regelen en zelf een paar keer je eigen eten te koken ! als dat niet werkt wissel het dan met je ouders af! de ene week wat jij wilt eten, en de andere week wat je ouders willen eten! x
Ivana
9 jaar geleden
Flapjes, plus!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou wij hoeven niks te eten wat we echt niet lusten,ouders weten toch zelf ook wel wat hun kinderen echt niet willen.
Gelukkig heb ik makkelijk ouders,raar dat iemand van 18 dat niet zelf mag bepalen.
ronron1212
9 jaar geleden
Laurena daar houden de meeste ouders wel rekening mee maar je eet wat er wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Zolang je thuis woont zal vs zich aan de regeltjes thuis en wat er gegeten wordt moeten houden en als dit niet bevalt dan staat niemand je in de weg om op jezelf te wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap nu eigenlijk wel dat ik moet eten wat de pot schaft. Maar als mijn ouders met dat eten oud zijn geworden, betekent het niet meteen dat het gezond is.
ronron1212
9 jaar geleden
Wat voor eten heb jij het dan over zeehond123?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja daar ben ik ook benieuwd naar ronron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eten met vlees dus....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het valt heel erg mee hoe ongezond hoor, maar ik wil eigenlijk veganistisch eten, en mijn ouders vinden dat juist niet gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je niet vegetarisch? Veganistisch is ECHT heel ongezond, verdiep je eens in bronnen die niet lopen te liegen over eten en gezond.
Ritsuka
9 jaar geleden
als jij met goede bronnen kan komen en kan laten zien dat je daarmee genoeg eet en alles binnen krijgt dat je nodig hebt, mag je wel zo eten hoor.
Veganistisch zou ik inderdaad niet doen, maar vegetarisch kan prima als je een beetje op je B12 en eiwitten let.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er klopt niks van dit antwoord. Hoe is NIET mee eten met wat de pot schaft "wel de lusten en niet de lasten". Wel mee eten met de pot en geen poot uitsteken in huis zou onder dat gezegde vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd antwoord inderdaad...
Heb destijds zelf m'n vegetarische meuk betaald.
Ben blij dat mijn ouders er nooit een halszaak van hebben gemaakt en respecteerden dat ik voor mezelf heb leren denken/onderzoeken. Met veganistisch eten is niets mis, zolang je het gemis aan ijzer, B12, et cetera aanvult.
Het kost wat moeite en centen, maar dat is vaker het geval wanneer je je principes in de praktijk wilt brengen.
Wel zou ik vegetarisch beginnen, om je lichaam te laten wennen aan het nieuwe voedingspatroon.
Toen al mijn kinderen nog thuis woonden, wisten ze dat ze zich aan te passen hadden. Wanneer ze het met de gangbare regels niet eens waren werd daar over gepraat. Als ze doorslaggevende argumenten hadden wilde ik mij wel aanpassen, maar het belang van de meerderheid was altijd de leidraad.

Het maakt niet uit hoe oud je bent. Thuis wonen houdt automatisch in dat er regels moeten zijn. Als je niet op tijd thuis kunt zijn om te eten, dan bel je op. Als je iets speciaals gedaan wilt hebben, doe je zelf iets terug. Als je niet wilt eten wat de pot schaft, slik je wat je wordt voorgezet of je vraagt of je dit onderdeel mag overslaan.

Een huishouden is een kleine maatschappij waar iedereen wat inlevert en iedereen zich moet aanpassen, anders is het niet werkbaar.
Als je vindt dat het eten ongezond is, praat je erover en als je moeder/vader het niet verandert, eet je gewoon mee of je gaat op jezelf wonen.
Ik denk dat je dat laatste nog niet kan, dus is het slikken of stikken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje voor je antwoord. Aanvulling van dit huishouden, als je echt iets anders wil eten dan zorg je zelf dat er bv gezonde salades op tafel komen. Of je gaat voortaan thuis koken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
++ Helemaal mee eens
Dat recht heb je als je zelf kookt. Bied eens aan om zelf voor het hele gezin te koken en dat jij dan mag bepalen wat er gegeten wordt. Dan draag je ook gelijk een steentje bij aan het huishouden.
Bovendien kun je zelf nog wat, volgens jou gezondere dingen, eten naast de maaltijd die je ouders voor je maken. Neem dan een kleine portie van die maaltijd en vul die aan met wat gezondere zaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord 'recht' komt me in dit kader zo vreemd over. Ik weet niet hoe je dat voor je ziet? In veel gezinnen kookt meestal moeder. Natuurlijk staat die open voor suggesties en ik ken geen enkele moeder die niet af toe iets klaarmaakt waar één van de kinderen - van welke leeftijd dan ook - speciaal om gevraagd heeft. Maar je moeder is geen kok, krijgt niet betaald voor haar werk, en je ouderlijk huis is geen restaurant. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat je kunt bestellen wat je die avond hebben wilt en dat je moeder dat vervolgens klaar gaat maken. Zelfs al zou je haar ervoor betalen, je kunt haar natuurlijk niets verplichten.

Je hebt 'recht' om zelf te bepalen wat je eet als je volwassen bent, op jezelf woont, zelf je eten betaalt en het zelf klaarmaakt. Dan bepaal je helemaal zelf.

Maar zolang je thuiswoont moet je je soms aanpassen. Ook met het eten. Je kunt zeggen dat als je zelf mag bepalen als je zelf betaalt en het zelf klaarmaakt, maar je hebt ook met bepaalde huisregels te maken. Zelfs al wil je in je eentje te eten met zelfgekocht en zelfgekookt voedsel, dan nog ben je in feite te gast in het huis van je ouders. Je zult rekening moeten houden met het tijdstip waarop andere gezinsleden de keuken of bepaalde keukenspullen gebruiken. OF: misschien hebben je ouders wel de regel dat je als gezin samen eet en maken ze daar geen uitzonderingen op. Dan is inderdaad de enige mogelijkheid om volledig zelf te bepalen: op jezelf gaan wonen. Daarvoor moet je echter voldoende inkomen hebben en aan een kamer of woning kunnen komen, wat op je 18e niet gemakkelijk zal zijn.

Dat gezegd hebbende: als jij aanbiedt om af en toe te koken, of eventueel samen met een ander gezinslid een paar dagen in de week de boodschappen te doen en de maaltijd te verzorgen, zullen je ouders dat vast niet erg vinden. Zeker niet als je kostgeld betaalt of aanbiedt om eventuele meerkosten zelf te betalen. Maar waarschijnlijk hoeft dat laatste niet eens, tenzij je ouders heel krap zitten financieel. En als je ouders én jij een beetje redelijk zijn, is er vast van alles bespreekbaar. Maar in een gezin ben je uiteindelijk samen en dat betekent dat niet iedereen altijd zijn zin kan krijgen. Dat geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor jou.

En als het puur gaat om je 'recht': wettelijk moeten je ouders je tot je 21e financieel onderhouden. Ze moeten dus mede zorgen dat jij een dak boven je hoofd hebt en dat je te eten hebt. De wet stelt geen specifieke eisen aan dat voedsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, (althans ik begrijp dat het gaat om de wens vegetarisch te eten).

http://www.vormen.org/sites/www.vormen.org/files/activiteiten/files/toelichting_bij_het_kinderrechtenverdrag.pdf

Recht 2: Elk kind heeft recht op een eigen geloof en cultuur
(art. 14, 17, 30).
De vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst van het kind is onbeperkt. Wel hebben ouders rechten en plichten inzake het begeleiden van het kind bij de uitoefening van dit recht. Deze begeleiding mag geen psychisch of mentaal geweld inhouden.

De vrijheid van geweten kan bijvoorbeeld gaan over de wens van de minderjarige om vegetarisch te eten, om bepaalde milieuonvriendelijke producten of diensten niet te gebruiken of om niet ingelijfd te worden in het leger.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat antwoord geldt overigens alleen voor mensen onder de 18, je ouders hebben nu geen enkele zeggenschap over je. Ze hoeven jou natuurlijk ook niet meer thuis te houden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vreemde manier van doen overigens. Toen ik vertelde dat ik geen vlees meer wilde eten, stopte mijn moeder met vlees te bereiden voor mij. In het begin even wennen maar na een maand wist ze al niet beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nav die tweede aanvulling: het is wat lastig op te maken uit alle verschillende brokjes informatie, maar zoals ik het begrijp ging de discussie bij VS thuis er een beetje om dat haar/(of zijn??) ouders bang zijn dat ze als ze én geen vlees eet én geen toetje eet, misschien niet genoeg eiwit binnenkrijgt. Een zorg waar ik me nog wel wat bij voor kan stellen, hoewel in de praktijk waarschijnlijk de B12 een veel groter probleem is dan de eiwitten als ze echt veganistisch wil gaan eten. En je zult het vast met me eens zijn dat veganistisch eten wel wat meer voorwerk vergt dan vegetarisch eten, als je tenminste geen tekorten wilt ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echt om veganistisch eten gaat gaat het bovenstaande niet op mijns inziens want veganistisch is gewoon heel ongezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er precies zo ongezond aan? Volgens mij is er duidelijke en goede en een foute manier van veganistisch eten (waarbij de grootste fout zou zijn: geen of onvoldoende B12 suppleren en andere fouten minder desastreuze gevolgen hebben maar het vermijden ervan wel wat (voor)werk vergt) maar ik zie niet in waarom het per definitie ongezond zou zijn. Nu ben ik geen expert op dit gebied, dus ik ben zeker benieuwd naar je uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12 Maar dat maakt voor het antwoord niet uit. In eerste instantie moeten de ouders gewoon niet dwingen een product te eten wat tegen de overtuiging in gaat van het kind. Daarna kan de moeder hier gewoon vragen hoe je goed/gezond kan koken voor je kinderen die vegetarisch(of wat dan ook) zijn. @Pelle Ik zou ook graag een studie zien die dat onomstotelijk bewijst. Zeker als je gewoon voor supplementen zorgt die mogelijke tekorten oplossen zie ik het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was geen kritiek op je antwoord hoor, maar slechts een opmerking nav die tweede aanvulling. En ik vind dat je gelijk hebt dat een ouder een kind niet kan dwingen om iets te eten wat tegen de overtuiging van dat kind ingaat, maar dat wil nog niet zeggen dat moeder dan verplicht is om de maaltijden vergaand aan te passen. Voor mij zou het niet vergaand zijn ook omdat ik sowieso voor 80% vegetarisch eet, maar voor iemand die gewend is om de maaltijd zo'n beetje te bereiden rondom het vlees en die elke dag vlees kookt en niet zou weten hoe je een vegetarische of veganistische maaltijd klaarmaakt, is het dat wél. Dan vind ik dat zeker een volwassen kind de verantwoordelijkheid heeft om ook zelf af en toe te koken, te accepteren dat mee-eten soms inhoudt dat alleen het vlees wordt weggelaten voor hem en dat hij/zij dan zelf moet zorgen dat hij gedurende de dag wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, en eventueel concessies te maken. Zo zijn er genoeg mensen die eigenlijk veganistisch willen eten, maar nu nog enkel vegetarisch eten omdat ze thuis wonen, omdat dat voor de partner een stap te ver gaat, of om andere meer pragmatische redenen.