Wat is het minimale wat je moet doen om in de gevangenis te komen?

Als gevangene, niet als vrijwilliger. En dan bedoel ik één overtreding, dus niet: een bepaalde tijd je boetes niet betalen. En ik bedoel ook niet 'een nachtje in een politiecel'.

(voor de duidelijkheid, ik ben bezig met een scriptie over een onderwerp dat zich hier zijdelings mee bezighoudt, dus ik ga het niet proberen. En jullie helpen me ook niet met mijn huiswerk, het is gewoon een vraag die bij me op kwam waar ik het antwoord niet echt op kon vinden).

Toegevoegd na 9 minuten:
In Nederland (gezien het eerste antwoord dat ik kreeg ;) maar toch bedankt daarvoor :))

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
14.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedoel je dat je door de rechter wordt veroordeeld tot een bepaalde tijd gevangenisstraf, of is het al voldoende als je agressief gedrag vertoont en door de politie tijdelijk in een cel wordt gezet tot je bent gekalmeerd? (Het eerste is een cel in een gevangenis, het tweede is een cel in een politiebureau.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik erbij gezegd :) eerste alinea: "En ik bedoel ook niet ‘een nachtje in een politiecel’."
Cryofiel
10 jaar geleden
Oeps, sorry, overheen gelezen - ik had mijn koffie nog niet op, zal ik maar zeggen. Gelukkig is mijn koffie sterker dan dit excuus, dus nu ben ik wel alert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:) hoe zit het eigenlijk met de koffie in een gevangenis? ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koffiezetter hoort bij de standaarduitrusting van een cel. Ik weet alleen niet wat voor koffie ze krijgen om in dat apparaat te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een waxinelichtje naar de koninklijke koets gooien schijnt nogal een big deal te zijn...

Het beste antwoord

Een gevangenisstraf kan alleen worden opgelegd aan volwassenen die een misdrijf hebben gepleegd. Tijdelijke gevangenisstraffen variëren van 1 dag tot 30 jaar.

- Openlijke geweldpleging is een strafbaar feit dat je niet alleen kunt plegen, er moet altijd sprake zijn van meer dan 1 persoon. Het gaat bij openlijke geweldpleging om de verstoring van de openbare orde door in vereniging geweld tegen personen of goederen te plegen. Bijvoorbeeld vechtpartij op een plein, vandalisme door een groep jongeren, of baldadigheid op een station door voetbalsupporters.
Je kunt ook voor openlijke geweldpleging veroordeeld worden zonder dat je zelf geweld hebt gepleegd. Het klassieke voorbeeld van ‘je stond erbij en keek ernaar' kan in sommige gevallen al voldoende zijn. De rechter oordeelt in die gevallen dat je maar had moeten weglopen. Je had je aan de situatie moeten onttrekken of moeten voorkomen.
Voor openlijke geweldpleging hanteert de rechter de volgende strafrichtlijnen:
Een groepje meerderjarig jongeren dat aan aantal auto's beschadigt: 4 weken gevangenisstraf.
Een groepje jongeren dat op straat geweld pleegt bestaande uit het slaan of schoppen van medemensen waarbij geen noemenswaardig letsel ontstaan is: 8 weken gevangenisstraf.

- Meineed is het in strijd verklaren met de waarheid terwijl je onder ede staat. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je als getuige wordt opgeroepen in het kader van een gerechtelijke procedure en je liegt over bepaalde zaken die je gezien of waargenomen hebt. De strafrichtlijn voor dit misdrijf is 12 weken gevangenisstraf.

- Voor diefstal gelden de volgende strafrichtlijnen:
autokraak: 3 weken gevangenisstraf
autodiefstal: 5 weken gevangenisstraf
woninginbraak: 10 weken gevangenisstraf
diefstal uit een schoolgebouw: 5 weken
zakkenrollerij: 4 weken gevangenisstraf
tasjesroof met zeer gering of geen letsel: 12 weken
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, lekker duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Dat is iets ongeflatteerds zeggen over de koning. Slechts een kleine opmerking, gefluisterd in een hoekje, kan je in de gevangenis doen belanden.
Dat is al jaren zo in Thailand, de koning heet Bhumibol.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik had er even 'in Nederland' bij moeten zeggen omdat ik daar op doelde. Dus bij dezen. Maar bedankt voor je reactie :)
Hoewel ik denk dat je in Noord-Korea bij het dénken over iemand van de Kim-Il-dynastie al in de gevangenis kan komen, dus je geeft je antwoord nog niet eens goed ;)
Cryofiel
10 jaar geleden
Toch een +, want het is een prima antwoord op de (oorspronkelijke) vraag, en het is een kennisverrijkend weetje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, zou ik ook gegeven hebben, maar ik zit nog in niveau 1. Dan kan dat niet :)
Ik heb eens een keer 1 dag gezeten omdat ik een formulier van het Landbouwschap niet invulde.
Dat werd gezien als een economisch delict.
Ik heb me daar overigens kostelijk vermaakt die dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minimaal en heel strafbaar, iemand laten oppakken in bezit van drugs, liefst ergens in Columbia, kans dat je nooit meer vrij komt om iets wat je zelfs niet gedaan hebt.
Om Politieke redenen steken ze je ook jaren in het gevang zonder dat je iets verkeerd gedaan hebt.