Kun je een boete krijgen als je je legitimatie niet bij hebt, maar bent aangehouden vanwege een ander strafbaar feit?

Stel: Je fietst zonder licht en wordt daarvoor aangehouden. Je hebt ook je legitimatie niet bij je. Mag de politie ook een boete uitschrijven voor het niet bij hebben van je legitimatiebewijs? Mij is ooit verteld dat als je voor een ander strafbaar feit bent aangehouden je geen boete kan krijgen als je je legitimatie niet bij hebt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja dat mag gewoon meestal doen ze het niet
Is net zo een geval als je te hard rijdt zonder gordel krijg je er meestal ook maar 1 maar 2 mag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is niet correct. Je bent wettelijk verplicht aan de bevoegd toezichthouder of opsporingsambtenaar een identiteitsbewijs te tonen Indien hij bezig is met het houden van toezicht. Er hoeft niet direct een verdenking te bestaan maar de hoge raad heeft wel uitgesproken dat er niet zomaar om een ID gevraagd mag worden. Iemand die op een brommer rijdt mag om een rijbewijs worden gevraagd om te controleren of hij wetsmatig op de brommer rijdt
Je kunt altijd een boete krijgen voor deze overtreding, maar het is zo dat ze alleen maar naar je legitimatie mogen vragen als daar een gegronde reden voor is:
- bij verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
- handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
- opsporing van strafbare feiten.

Strikt genomen kan je dus bijna nooit een alleen maar een bekeuring krijgen voor het niet bij je hebben van je legitimatie omdat het nagenoeg alleen maar wordt gevraagd als je een andere overtreding begaat, en dan krijg je dus voor allebei een bekeuring.