Mag mijn vrouw de erfenis van haar ouders aanvaarden zonder mijn toestemming?

Stel dat mijn schoonouders overlijden en ik de erfenis niet (of beneficiair) wil aanvaarden maar mijn vrouw wel. Wat kan ik doen om de mogelijke gevolgen van schulden te beperken?

We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en er is geen uitsluitingsclausule in het testament van de schoonouders.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat mag. Zij is de erfgenaam en mag op eigen gelegenheid beslissen of ze de erfenis accepteert of niet (tenminste als je vrouw niet handelingsonbekwaam is verklaard. In dat geval zal de bewindvoerder moeten beslissen). Daar kun je als echtgenoot niets aan veranderen en ook niet tegenhouden. Uiteraard is enig overleg van te voren wel verstandig; er staat hier al een prima uitleg van het hoe en waarom. Als het gaat om bepaalde familiestukken die je vrouw graag wil hebben maar er ook grote schulden zijn dan zou je vrouw op voorhand al met haar ouders kunnen overleggen of ze die stukken mag hebben (schenking) of mag kopen. Eventueel met vruchtgebruik voor haar ouders (dus dat het bij hen in gebruik blijft). Mocht je zoiets overwegen laat dat dan wel goed vastleggen, anders zouden de stukken na overlijden alsnog tot de inboedel kunnen worden gerekend.

Antwoorden (1)

Jazeker mag zij de erfenis aanvaarden,zij heeft daar jouw toestemming niet voor nodig,maar ik zou dan toch even in gesprek gaan als er schulden bij komen kijken.
Het is daar beter om de erfenis beneficiair te aanvaarden.

Schulden
Komt iemand te overlijden dan erven de kinderen/nabestaanden niet alleen het bezit maar ook de schulden. Men kan op 2 manieren de nalatenschap accepteren:

Zuiver aanvaarden: dat wil zeggen: de wet bepaalt dat de schulden uit de nalatenschap moeten worden betaald door de erfgenamen. Is de opbrengst van de nalatenschap niet voldoende om de schulden te betalen dan moet de erfgenaam de schulden uit eigen middelen betalen. Het is dan niet verstandig de nalatenschap zuiver te aanvaarden maar beneficiair.
Beneficiair: dat wil zeggen: het bezit wordt verkocht en de schuldeisers worden zoveel mogelijk voldaan uit de opbrengsten. Is er een tekort aan opbrengsten dan hoeft de erfgenaam het tekort niet uit eigen middelen aan te vullen. Wordt er door de erfgenamen tijdens de afwikkeling van de nalatenschap spullen uit de erfenis ontrokken, dan wordt er vanuit gegaan dat de erfenis alsnog zuiver wordt aanvaard, wees daar dus voorzichtig mee.
Heeft men eenmaal een erfenis zuiver aanvaard, dan is het niet mogelijk dit om te zetten tot een beneficiaire aanvaarding. Schulden die door de partner zijn geërfd vallen in de gemeenschap als men in gemeenschap van goederen is getrouwd. Schoonkinderen, die in gemeenschap van goederen zijn getrouwd met een erfgenaam, zijn dan ook verantwoordelijk voor de schuld. Begint een erfgenaam met het afwikkelen van de zaken van de overledene, dan aanvaardt deze de erfenis zuiver, dus ook de schulden. Vraag bij twijfel altijd eerst om raad bij een notaris. Sommige schulden vervallen bij overlijden maar niet allemaal, lees goed de kleine lettertjes van de schuldovereenkomst. Zijn de niet af te lossen schulden groter dan de erfenis dan is het verstandig de erfenis niet te accepteren.