Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik op letten bij het opstellen van een webcam gericht op een stadsgezicht?

Ik heb prachtig zicht op de stad aan de overkant van de rivier. Met de steeds veranderende uiterwaarden en de prachtige Hollandse luchten is dat natuurlijk een plaatje wat ik graag wil delen.

Ik wil daartoe een webcam opstellen en de beelden publiekelijk toegankelijk maken.
De losse foto's wil ik ook opslaan om ze te gebruiken om b.v. timelapses e.d. te maken.

Waar moet ik dan, qua regelgeving, op letten ?
Ik weet b.v. dat er geen personen herkenbaar in beeld mogen komen. En natuurlijk mag de camera niet bij mensen naar binnen kunnen gluren. (gezien de afstand zal daar ook geen sprake van zijn)
Maar zijn er meer (onverwachte) regels waar ik aan moet denken ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De aanwezigheid van de webcam moet duidelijk aangegeven zijn. "Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd" (art. 441b Wetboek van Strafrecht).
De webcam moet op voldoende afstand geplaatst worden, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding