Hoelang kan borg worden vastgehouden bij een huurconflict?

Wij hebben een huurconflict met onze ex-verhuurders. De maand waarin zij onze borg konden vasthouden is nu voorbij, maar het conflict nog niet. Wij weten inmiddels dat we qua conflict volledig in ons recht staan (na advies van Juridisch Loket), maar willen een procedure het liefste vermijden. De ex-verhuurders geven echter niet in. Mogen zij onze borg net zo lang vasthouden als het conflict loopt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je toch naar de rechter zal moeten stappen om je borg terug te krijgen.

Het beste antwoord

"Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom. "

Aldus http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-de-betekenis-van-sleutelgeld-overnamekosten-waarborgsom-en-verhuurkosten.html

Maar ja, dat doet hij dus niet... dan zit er alleen maar de juridische weg op. Beginnen met de bekende brief waarin je hem een redelijke termijn geeft (zeg: een week of drie) om het bedrag van de borg van eur X over te maken op bankrekening Y ten name van Z. Stel hem in gebreke voor het geval op datum X nog niet is betaald. Vermeld dat bij niet-betaling of niet tijdige betaling het bedrag verhoogd kan worden met kosten en rente. Haalt dat allemaal niets uit, dan kun je bijv. een deurwaarder inschakelen die een nog pittigere brief zal schrijven. Helpt dat allemaal niet, dan kan de rechter de uitspraak doen dat er betaald moet worden. Voor het zover is, ben je natuurlijk ook weer het nodige geld kwijt.
Computoon