Mijn dochter wil de spelling van haar roepnaam veranderen. Mag dat zomaar?

Haar naam spel je met een onhoorbaare t aan het eind. Nu ze naar de middelbare school gaat wil ze dat haar naam zonder t gespeld wordt. Kan dat? Haar officiele, naam zoals vermeld bij de gemeente, blijft onveranderd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Mag dat van jou?
natuurlijk mag dat zomaar.
Ze zal de eerste niet zijn.
Later zal ze haar officiele naam weer terugeisen.
Het hoort allemaal bij deze levensfase van haar.
Sta het maar niet in de weg, ze heeft zo haar redenen.
(onzekerheid, leuk gevonden willen worden, stoer zijn!)
herken je het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit gedeeltelijk. Ze wordt af en toe (door natuurlijk stomme jongens) gepest door dat ze nadrukkelijk die T aan het eind zeggen. Daar zit dus een pijnpuntje! We hebben het er natuurlijk wel eens over dat er altijd wel iets gevonden wordt waardoor je gepest wordt. Onzekerheid hoort inderdaad bij die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe heet ze eigenlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MargoT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vind ze eigenlijk leuk aan die T extra. ik vind het als jongen juist leuker klinken zonder t
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry verkeerd gelezen, zonder t klinkt het inderdaad beter. maar als die t toch onhoorbaar is, waar stoor je je dan aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus het punt: je zegt hem ook niet maar schrijft hem wel. Ze wil af van die schrijf T.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jullie en de leraren ermee akkoord gaan is dat gewoon mogelijk. iedereen wil dat je je op je gemak voelt. dus vraag op die school of het kan/mag en het is gelukt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat dat erg vervelend kan zijn, als ze Margot (mét t) genoemd wordt.
Of dat nu opzettelijk is of niet.
Mijn naam is Syreeta, veel mensen (die mijn naam lezen) noemen me Sijreeta (met Nederlandse klanken dus), terwijl het uitgesproken hoort te worden als Suhrieta.
Vroeger noemden ook veel leraren mij zo, hoe vaak ik ze ook verbeterde.
Uiterst irritant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou renate, jouw margot wil in deze (voor haar) onzekere levensfase even als margo door! (kunnen de jongens niet meer rijmen op marmot, flinke dot, hutspot, gelooft in god.. etc.. etc..) Zodat ze zichzelf wat 'veiliger en leuker voelt. wat zeg je ervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed begrepen!

Andere antwoorden (8)

je kan je naam gewoon veranderen, als je vraag ofdat mensen je zo willen noemen. echter moet je wel je officiele roepnaam invullen op belangrijke papieren (diploma, paspoort enz)

Toegevoegd na 1 minuut:
bijvoorbeeld:

je heet jan jansen, en je wil eigenlijk jan johnsen heten. vraag aan iedereen of dat ze je jan johsen noemen en dan zullen ze dat wel doen

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zomaar-naam-veranderen.47438
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Je ROEPnaam is de naam waarmee je door vrienden, familie, buren of noem maar op wortd aangesproken. Je officiële naam hoeft dus niet je roepnaam te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt, maar je officiele naam moet je opgeven bij belangrijke documenten, en je roepnaam is de naam die je gewoon kan geven aan familie, vrienden enz. oftewel: je heet officie:l jan.
je roepnaam kan dan zijn: brian
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vertel je dan iets anders in jouw antwoord?
Ja hoor. Mijn naam is Floortje. Toen ik naar de middelbare school ging, vond ik dat "tje" erg kinderachtig staan, dus heb ik mij daar laten registreren onder Floor.
Mijn naam is bij de gemeente gewoon Floortje gebleven.

Geen probleem dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op officiële documenten gebruik je de officiële naam. Maar in het dagelijks leven kan je je roepnaam zo vaak veranderen als je er maar zin in hebt.
14 jaar geleden
Waar wordt de naam dan precies wel veranderd? Een bank zal zo'n verandering simpelweg niet accepteren, terwijl een school zelf kan beslissen om op rapporten e.d. de gewijzigde spelling te gebruiken.

In informeel verkeer mag ik me gerust ook Suze, Sue, Suzie of desnoods Repelsteeltje noemen. Of SuzyQ. ;)

Maar in officiële documenten is mijn naam gewoon mijn officiële naam zoals geregistreerd in de GBA. Zonder officiële naamswijziging doe je daar niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,dat mag.Er zijn heel veel mensen die hun naam veranderen.Bennie wordt Ben,Marietje wordt Mariet.Johan wordt Joop.Je achternaam veranderen is een heel andere zaak maar zelfs dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef het even duidelijk aan op school, want (tenminste hier ) moet je een uittreksel van De GBA van de gemeente inleveren bij de inschrijving op de middlebare school.
Maar ze mag gewoon de t weg laten.
Ik veranderde samen met mijn vrieninnetje Gerry onze namen ieder jaar.
Gerrie - Nellie
Nelly - Gerry
Vonden we leuk.....ja daar ben je puber voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor tuurlijk mag dat! Alleen op belangrijke documenten dan niet. Ik doe het zelf met mij achternaam. De laatste letter staat op papier anders dan dat ik het vaak schrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je voornaam laten veranderen door een daartoe strekkend verzoek door een advocaat bij de rechtbank te laten indienen. Dat kost wel een paar honderd euro en je moet wel een goede reden hebben om dat te willen, al doen de meeste rechters daar niet moeilijk over.