Mijn dochter wil de spelling van haar roepnaam veranderen. Mag dat zomaar?

Haar naam spel je met een onhoorbaare t aan het eind. Nu ze naar de middelbare school gaat wil ze dat haar naam zonder t gespeld wordt. Kan dat? Haar officiele, naam zoals vermeld bij de gemeente, blijft onveranderd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mag dat van jou? natuurlijk mag dat zomaar. Ze zal de eerste niet zijn. Later zal ze haar officiele naam weer terugeisen. Het hoort allemaal bij deze levensfase van haar. Sta het maar niet in de weg, ze heeft zo haar redenen. (onzekerheid, leuk gevonden willen worden, stoer zijn!) herken je het?

je kan je naam gewoon veranderen, als je vraag ofdat mensen je zo willen noemen. echter moet je wel je officiele roepnaam invullen op belangrijke papieren (diploma, paspoort enz) Toegevoegd na 1 minuut: bijvoorbeeld: je heet jan jansen, en je wil eigenlijk jan johnsen heten. vraag aan iedereen of dat ze je jan johsen noemen en dan zullen ze dat wel doen Toegevoegd na 6 minuten: http://www.goeievraag.nl/vraag/zomaar-naam-veranderen.47438

Ja hoor. Mijn naam is Floortje. Toen ik naar de middelbare school ging, vond ik dat "tje" erg kinderachtig staan, dus heb ik mij daar laten registreren onder Floor. Mijn naam is bij de gemeente gewoon Floortje gebleven. Geen probleem dus!

Op officiële documenten gebruik je de officiële naam. Maar in het dagelijks leven kan je je roepnaam zo vaak veranderen als je er maar zin in hebt.

Waar wordt de naam dan precies wel veranderd? Een bank zal zo'n verandering simpelweg niet accepteren, terwijl een school zelf kan beslissen om op rapporten e.d. de gewijzigde spelling te gebruiken. In informeel verkeer mag ik me gerust ook Suze, Sue, Suzie of desnoods Repelsteeltje noemen. Of SuzyQ. ;) Maar in officiële documenten is mijn naam gewoon mijn officiële naam zoals geregistreerd in de GBA. Zonder officiële naamswijziging doe je daar niets aan.

Ja hoor,dat mag.Er zijn heel veel mensen die hun naam veranderen.Bennie wordt Ben,Marietje wordt Mariet.Johan wordt Joop.Je achternaam veranderen is een heel andere zaak maar zelfs dat kan.

Maar, als je het officieel wil doen: Een persoon mag van naam en/of voornaam veranderen wanneer aan bepaalde strikte voorwaarden is voldaan, die zijn vastgelegd in de wet. In deze wet is in het bijzonder voorzien in de volgende beginselen: De verandering van de naam en/of voorna(a)m(en) is geen recht maar enkel een gunst, die respectievelijk bij koninklijk besluit of bij ministerieel besluit wordt verleend; Voor de bij de wet bepaalde naam en de door de ouder(s) gekozen voornamen geldt het beginsel van de vastheid van naam en voornaam dat van openbare orde is. Op grond hiervan kunnen personen kunnen worden geïdentificeerd. Bijgevolg is het aan de Koning om de grond van een verzoek om naamsverandering te beoordelen en aan de minister van Justitie om gevolg te geven aan een verzoek om voornaamsverandering; De naamsverandering wordt slechts uitzonderlijk toegestaan op voorwaarde dat het verzoek gesteund is op ernstige redenen. Bovendien mag de nieuwe gevraagde naam geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet schaden; Aan de procedure tot naamsverandering kan slechts een gunstig gevolg worden gegeven ingeval geen enkele andere procedure tot het gewenste resultaat kan leiden (bijvoorbeeld vordering tot wijziging van de geboorteakte in geval van vergissing bij de opstelling van de akte, vorderingen inzake de afstamming). Het gaat om een aanvullende procedure die niet mag worden verkozen boven een eigenlijke vordering of procedure; De voornaamsverandering kan onder soepeler voorwaarden worden toegestaan. Het verzoek moet eveneens met redenen zijn omkleed, maar de wet bepaalt dat enigerlei reden volstaat. Dat neemt niet weg dat de gevraagde voornamen evenmin aanleiding mogen geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet mogen schaden.

Geef het even duidelijk aan op school, want (tenminste hier ) moet je een uittreksel van De GBA van de gemeente inleveren bij de inschrijving op de middlebare school. Maar ze mag gewoon de t weg laten. Ik veranderde samen met mijn vrieninnetje Gerry onze namen ieder jaar. Gerrie - Nellie Nelly - Gerry Vonden we leuk.....ja daar ben je puber voor :)

Ja hoor tuurlijk mag dat! Alleen op belangrijke documenten dan niet. Ik doe het zelf met mij achternaam. De laatste letter staat op papier anders dan dat ik het vaak schrijf.

Je kunt je voornaam laten veranderen door een daartoe strekkend verzoek door een advocaat bij de rechtbank te laten indienen. Dat kost wel een paar honderd euro en je moet wel een goede reden hebben om dat te willen, al doen de meeste rechters daar niet moeilijk over.

Bronnen:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/fam...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100