Wanneer verjaart een bedreiging?

Iemand die ik ken heeft een brief gehad dat hij op het politiebureau zal moeten komen, maar ik vroeg me af wanneer een aangifte van bedreiging nou verjaart. (Ze zou het een jaar of 3 geleden hebben gedaan in een plaats waar ze nog nooit geweest is.)

Iemand een idee?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb in het begin van de zin "hij" getypt, maar dat moet natuurlijk zij zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Amadea
10 jaar geleden
Wat is er nou gebeurd? Ik snap het niet: een mannelijk persoon zou op het politiebureau moeten komen omdat een vrouwelijk persoon drie jaar geleden aangifte van bedreiging deed in een plaats waar zij nooit geweest is???
ronron1212
10 jaar geleden
Ja beetje raar dat is wel langgeleden zal wel iets korter geleden zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt toch onmogelijk ergens waar je nog nooit geweest bent iets hebben gedaan?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een vriendin van mij. Ik had hij getypt, maar dit moet zij zijn. Zij zou in 2012 in Den Haag iemand bedreigd hebben maar is daar nog nooit geweest. De politie zegt echter van wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan 2 jaar geleden trouwens

Antwoorden (1)

De verjaringstermijn voor een strafbare bedreiging (maximaal 2 jaar gevangenisstraf) is 6 jaar.

De politie onderzoekt een aangifte, de politie veroordeeld niet. Nadat alle partijen gehoord zijn zal de politie de zaak bij justitie aandragen en zal de zaak opgelegd worden of zal vervolging starten, wat dus binnen 6 jaar na het plegen van het feit dient te gebeuren.