Na hoeveel weken boete binnen voor vandalisme?

Hallo iedereen,
3 weken geleden werd ik aangehouden door twee agenten omdat ik vandalisme pleegde, ze zijden dat ik dus een boete thuis gestuurd zou krijgen maar ik heb nog steeds niks binnen. Ik ben 17 jaar (minderjarig) en de boete zou maarliefst 90 euro bedragen. Ook was ik onder invloed van alcohol, de agenten wisten dat maar maakte er geen probleem van.
Ik vroeg me dus af wanneer ik mijn boete kan verwachten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Vandalisme is een misdrijf derhalve zal dit misdrijf naar het Openbaar Ministerie gespeeld worden. Daar zal de officier van justitie (OvJ) een beslissing nemen: seponeren, schikken of vervolgen. Bij de laatste twee keuzes krijg je justitiële documentatie (strafblad) en dit kan gevolgen hebben. Als er wordt geschikt krijg je een voorstel van de OvJ thuisgestuurd, die je kan weigeren of accepteren. Dit kan een boete zijn van €90,-, maar ook een hogere of lagere boete. Ook een taakstraf of bureau halt behoort tot de mogelijkheden. Wat de agenten zeiden is dus niet zeker. Een schikking heb je meestal binnen 1 tot 3 maanden binnen. Bij vervolging krijg je een dagvaarding binnen, en dan beslist de rechter over je lot. Mocht dat zo zijn, ga er dan wel naar toe, dit werkt alleen in je voordeel. Een dagvaarding heb je meestal binnen een halfjaar binnen. De kans op een schikking is overigens het grootst, zeker omdat je nog minderjarig bent.
De termijnen staan niet vast, de verjaringstermijn voor een misdrijf is zes jaar. Dus zolang heeft justitie de tijd om een beslissing te nemen (overigens is dit echt een maximum en het is uitzonderlijk als het zo lang gaat duren).