Ik ben 17, is het strafbaar als ik foto's heb van (waarschijnlijke) 17/18 jarige?

Hallo iedereen,

Ik ben een 17 jarige jongen en voel me al een tijdje depri en ben nog maagd. Laatste tijd kwam ik foto's tegen van jong uitziende 18 jarige tegen op het internet en vond ze zeer 'lekker'. Ik ben al jaren alleen en ik kijk graag naar deze foto's. Als 17 jarige is het illigaal om deze foto's (waarvan ik niet 100% weet of ze 18 zijn) te hebben? Ik kijk graag naar leeftijd genoten, maar als dit strafbaar is zal ik ze meteen verwijderen.

PS: Wat als het foto's zijn waar ze aangekleed zijn.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Jouw leeftijd is niet (zo) interessant. De leeftijd van de op de foto staande dames/meisjes wel. Als ze onder de 18 zijn en dit zichtbaar is.

In het Nederlandse Wetboek van Strafrecht luidt artikel 240b:
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, aanbiedt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert, verwerft, in bezit heeft of zich door middel van een geautomatiseerd werk of met gebruikmaking van een communicatiedienst de toegang daartoe verschaft.
Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat als het foto’s zijn waar ze aangekleed zijn.

Seksuele gedragingen kunnen ook met kleding aan zijn. Als ze alleen poseert zou er geen probleem moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel. Weg met die foto's.

Andere antwoorden (2)

Zolang die foto's niet "seksueel getint" zijn en vrijwillig zijn gepubliceerd is er niks strafbaars aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ook als ze "seksueel getint" zijn is er niets strafbaars aan, want met 16 ben je in dat opzicht meerderjarig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@itisILeClerc Dit antwoord gaat meer over de leeftijd van het gefotografeerde meisje, als deze geen 18 is en het wel seksueel getinte of pornografische afbeeldingen zijn is het weldegelijk strafbaar. De leeftijd van de vrager maakt dan niet zo veel uit.
Je zal echt niet worden opgepakt voor dat soort foto die vrij verspreid worden over het internet. Het wordt pas een probleem als het duidelijk kinder porno is (dus van meisjes die duidelijk minder jarig zijn).