Kan iemand echt verboden worden om contact te hebben met de media?

Ik las net een nieuwsbericht over Volkert van der G.
Hem is verboden contact te hebben met de media.

Waarom is dat?
En hoe kan dat verboden worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Normaal gesproken kan dat niet zomaar, we leven immers in een vrij land. In dit geval ga ik er vanuit dat het één van de bijzondere voorwaarden is die horen bij zijn voorwaardelijke vrijlating. En ja, dan kan dat. Iemand die voorwaardelijk vrij is, is immers niet volledig vrij. Dan kunnen er aanvullende voorwaarden worden opgelegd waar iemand zich aan moet houden tijdens de voorwaardelijke invrijheidsstelling. Zou hij die regels overtreden, dan moet hij alsnog het voorwaardelijke deel van zijn straf uitzitten. De reclassering zal daar dan op toezien. Net zoals als voorwaarde gesteld kan worden dat iemand - bijvoorbeeld - niet in een bepaalde wijk komt (wanneer daar het slachtoffer van diens misdrijf woont, zeker wanneer er risico is op stalking), iemand niet in café's komt (wanneer iemand veroordeeld is geweest voor vechten in café's) of niet actief contact zoekt met kinderen (wanneer iemand kinderen seksueel misbruikt heeft). In dit geval gaat het om een activist die uiteindelijk een politieke moord heeft begaan. Ik kan me voorstellen dat het OM er dan niet op zit te wachten dat zo'n man - ik roep maar wat geks - vervolgens aanschuift in praatprogramma's om uit te leggen waarom hij vond dat die moord gerechtvaardigd was. Of op een andere manier zijn gedachtengoed actief uitdraagt. Toegevoegd na 9 minuten: Als ik dit lees (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mediaverbod-voor-van-der-g-op-het-randje) krijg ik trouwens de indruk dat het niet alleen een verbod is dat geldt tijdens de voorwaardelijke invrijheidsstelling. En dat juridisch gezien mogelijk het laatste woord er ook nog niet over gezegd is. Als het een levenslang verbod is, vind ik dat wel heftig inderdaad. Aan de andere kant zit ons recht ook zo in elkaar dat iemand niet mag profiteren van zijn misdrijven. Iemand die fraude pleegt zal het geld nooit mogen houden, en zo zou je kunnen stellen dat iemand die een bekend iemand vermoordt ook niet mag profiteren van de bekendheid die hij daardoor verkrijgt. We zullen er nog wel wat advocaten over horen de komende tijd. Maar bijzondere voorwaarden kunnen dus prima opgelegd worden: deels is het onderdeel van de straf, deels dient het om de maatschappij te beschermen en recidive te voorkomen. In dit geval gaan die bijzondere voorwaarden wel verder dan in andere zaken, maar het is natuurlijk ook een bijzondere zaak.

Ja, dat kan. Volkert kan namelijk kiezen, OF hij accepteert de speciale voorwaarden van zijn vrijlating, OF hij zit de rest van zijn straf uit! Zie bijvoorbeeld ook een zaak van Badr Hari, waar ook een vreemde eis werd gesteld, namelijk het niet mogen bezoeken van HoReCa gelegenheden. Dat zou normaal ook niet kunnen, maar in dit geval wel omdat hij zijn straf nog niet uitgezeten heeft. Wel zou je je terecht kunnen afvragen tot welke grenzen de rechter eisen kan gaan stellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100