Mag je een pad waar recht van overpad op zit zonder overleg verleggen? (zie uitleg)

Onze achterburen hebben recht van overpad over ons pad wat ons erf in tweeën deelt. Nu willen wij dit graag bij elkaar aan trekken waarbij we dan het pad willen verleggen naar de zijkant van ons erf. Het pad komt dan echter uit op een ander gedeelte van hun erf waardoor zij een stuk "tuin" kunnen kwijtraken. Die "tuin" bestaat eigenlijk alleen maar uit een lap gras die hooguit een of twee keer per jaar gemaaid wordt. Wij zijn helaas niet in de positie om dit in goede orde met hun te kunnen overleggen.

Als wij ervoor zorgen dat zij normaal en op redelijke wijze bij hun huis kunnen komen, mogen wij dan het pad zonder meer verleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (2)

Wel, dat heeft nog wat voeten in de aarde. Allereerst mag het verplaatsen van het recht van overpad in principe wél. Dit zegt ook de wet (art. 73 lid 1 en 2, burgerlijk wetboek deel 5), mits het genot van de 'heersende partij' niet verhinderd word. De heersende partij betekent overigens in jouw geval de buren. Jurisprudentie heeft ondertussen uitgewezen dat dit "redelijkerwijs" moet zijn. Dat betekent dat als er verder niets bijzonders aan de hand is, dat één meter verschil geen verschil maakt en dat dat dus mag. Echter kan dat in jouw geval anders liggen. Zeker omdat er dan een stuk tuin afgaat bij de buren. Dit lijkt mij niet langer "redelijkerwijs" (ik ben geen rechter, dus ik kan het nooit garanderen) en dus zal het niet zomaar mogen.
Mocht je het met de buren erover eens worden dat je het pad toch gaat verplaatsen, zorg er dan voor dat er een nieuwe akte wordt opgesteld over de erfdienstbaarheid. Doe je dit niet, dan kan je later hier op worden aangesproken dat het recht van overpad op het oude pad rust. Dit kost wel geld, hier kun je je over laten informeren bij de notaris of het kadaster.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is vrij eenvoudig, nee. Dit mag onder geen beding zonder toestemming van de buren. Het recht van overpad is slechts van toepassing op de huidige situatie en vervalt bij het veranderen van het pad.

In sommige gevallen is het overkopen van een stuk grond van de buren een optie. In dit geval is het uw eigen grond en mag u wel een dergelijk pad aanleggen.