Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn ex-partner, die nog in onze koopwoning woont, aanklagen voor gemist woongenot?

Mijn ex en ik zijn niet getrouwd geweest en geen fiscaal partners geweest.
Wij hebben samen een koopwoning, waar ik sinds anderhalf jaar niet meer woon, maar nog wel de helft van de kosten voor betaal. Niet alleen de helft van de hypotheek maar ook bv van gemeentelijke belastingen..
Het huis staat nu bijna een jaar te koop. Nu hoorde ik ergens vallen dat je in dit geval een geldbedrag kunt eisen van je ex-partner voor gemist woongenot wanner deze nog wel in het huis woont..

Weet iemand of dit klopt? Ik kan er maar weinig over vinden op het net en wat ik vond was een soort gelijke situatie, maar dan waren de personen wel getrouwd geweest..

Alsvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt de rechter vragen om een gebruiksvergoeding vast te stellen. Jouw ex-partner woont namelijk in de onverdeelde helft van jullie gezamenlijke woning. De hoogte van die gebruiksvergoeding is moeilijk te bepalen. Je zou kunnen aansluiten bij (de helft van) het huurwaardeforfait of bij (de helft van) 4 % per jaar van de overwaarde. Op www.rechtspraak.nl kun je zoeken naar voorbeelden. Ik heb hieronder een link geplaatst naar een dergelijke uitspraak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding