Mag mijn stiefvader correspondentie tussen mijn moeder en vader weggeven aan een derde partij?

Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn moeder is daarna hertrouwd, maar inmiddels al 7 jaar overleden. Bij haar nalatenschap zat correspondentie (brieven) tussen haar en mijn vader van vroeger. Deze brieven zijn nog in het bezit van mijn stiefvader. Mijn stiefvader wil deze brieven nu 'schenken' aan een derde partij omdat zij wellicht historische waarde hebben. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De brieven zijn eigendom van je moeder.
Als zij in gemeenschap van goederen is getrouwd, zijn ze nu eigendom van jouw stiefvader (tenzij er ergens vast ligt dat deze brieven toch uitgesloten zijn van de "in gemeenschap van goederen").
Als jouw stiefvader deze wil schenken heeft hij daar alle recht toe. Je geeft 'schenken' aan, dus ik neem aan dat hij ze verkoopt. Maar daar zie ik ook niet direct juridische problemen mee.
Het meest nette lijkt mij is dat hij dit overlegt met de vader (als hij nog leeft) en de kinderen. Maar ik zie niet direct juridische problemen.

Mocht hij ze verkopen en je kan aantonen dat hij op dit moment niet in staat is om geld te beheren (vanwege dementie, verslaving, e.d.), zou je iemand onbekwaam kunnen laten verklaren, maar dat is best wel een juridische rompslomp en je maakt er (natuurlijk) geen vrienden mee.
Echter haal ik dit niet uit je verhaal dat er zoiets aan de gang is.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er geen testament door uw moeder is opgesteld, dan krijgt de 'langstlevende' echtgenoot eigendom over onder andere de brieven. Het staat uw stiefvader dus in principe vrij om de brieven te schenken.

Als u tegen deze schenking bent, dan zou u eventueel een beroep kunnen doen op inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de nabestaanden. Dit kan wanneer u meent dat de schenking een inbreuk zal opleveren op de reputatie van uw overleden moeder en daarbij ook uw reputatie (art. 8 EVRM).

Echter, een geslaagd beroep op dit artikel is zeer onwaarschijnlijk. Mijn advies is om een en ander te bespreken met uw stiefvader. Uiteindelijk is hij degene met eigendom over de correspondentie en degene die beschikkingsbevoegd is.