Hoe lang blijft informatie bewaard na een ongeval met dodelijke afloop en mag familie van het slachtoffer deze stukken inzien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yep zou had ik een mishandeling in 2007 en deze is nog steeds terug te vinden in de krant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de toedracht van een ongeval met dodelijke afloop wat 30 jaar geleden is gebeurd. Dus om het politierapport

Het beste antwoord

Politiearchieven zijn niet openbaar en kunnen niet door burgers worden ingezien. Een vonnis van de rechter, als dat er is, is openbaar en kan door iedereen worden ingezien en is over 100 jaar nog te vinden.
Medische gegevens mogen alleen worden opgevraagd en ingezien door de patiënt zelf en niet door derden, ook niet door familie.
Wat de kranten hebben geschreven ( waar of niet waar, er wordt veel onzuivere en onjuiste informatie gegeven) blijft openbaar. Op dit moment kan je kranten opvragen tot in de 19e eeuw terug. Zulke informatie wordt niet gewist.
Familie mag dus geen privégegevens van politie of medische gegevens inzien. Hooguit kan de ouder van een minderjarig kind via de huisarts inzage vragen in medische kwesties, maar dan nog steeds onder begeleiding. De Nederlandse privacywetgeving is redelijk streng.

Toegevoegd na 2 minuten:
Politiearchieven etc. blijven dus ook bewaard en worden niet geschoond of gewist. Medische gegevens idem dito. Of na overlijden medische dossiers worden gesloten, dat neem ik wel aan maar weet dat niet zeker. Inzage door derden is sowieso niet mogelijk behalve na toestemming van de persoon waar het om gaat en bij een overledene dus niet.