Horen steegjes/poorten bij het huis dat je gekocht heb, of is dat gewoon openbaar terrein?

Ik heb heb het dan over een steegje/poort, waar je bijvoorbeeld nadat de je fiets heb gepakt in wegrijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
15K

Antwoorden (2)

Als iedereen erdoorheen gaat is het waarschijnlijk openbare weg. Als het alleen is voor mensen die in jouw blok huizen wonen kan het ook van de vereniging van eigenaren zijn, waar je dan ook lid van zult zijn.
Maar om het zeker te weten moet je in het kadaster kijken. Als het goed is heb je een uittreksel van het kadaster in de stukken zitten die horen bij de aankoop van je huis. Asl er een VVE is kun je het aan hen vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het kadaster staat namelijk wie eigenaar van welke grond is.
Poet
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen... ;-) Vraagsteller heeft het over een gekocht huis, dus geen appartement. Voor zover ik weet is er bij huizen geen vereniging van eigenaren. Bij mij is dat in ieder geval niet zo, en bij de huiseigenaren die ik ken is er ook geen VVE. Wel bij koopappartementen.
Poet
10 jaar geleden
Zou kunnen. Maar als sprake is van steegjes dan kan het toch ook wel. De vraagsteller zal het weten. Overigens staat in de koopakte ook of er een VVE is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn ouders hebben in een eensgezinswoning (rijtjeshuis) gewoond met een steegje. De grond van het steegje was van hen. Zij moesten recht van overpad verlenen aan de buren die verder van de ingang van het steegje woonden dan zij. Hetzelfde gold voor hun buren. De grond van het deel van het steegje dat achter de tuin van de buren liep, was van de buren. De buren moesten recht van overpad verlenen aan mijn ouders en aan alle andere buren. Er was geen VVE. Exact hetzelfde geldt voor vrienden van mij. Ik woon in een huis waar ook een steegje achterlangs loopt. In mijn geval is het steegje openbare ruimte. Ook bij mij is er geen VVE.
Ivana
10 jaar geleden
Cryofiel heeft volkomen gelijk. Ter aanvulling: als het pad jouw eigendom is (wat in de koopacte vermeld staat), moet ook voor het onderhoud door jou worden zorggedragen (juiste betegeling en reparatie) zodat anderen er veilig doorheen kunnen.
Poet
10 jaar geleden
Er zou idd ook recht van overpad moeten zijn en dat staat iid ook in de koopakte. Ik denk dat vraagsteller er nu wel uit gaat komen.
Poet
10 jaar geleden
Ik bedoel niet moeten maar kunnen natuurlijk
Utrecht
10 jaar geleden
Cryofiel heeft gelijk. Het stukje pad achter jouw tuin (tot het midden van het pad) is van jou. Maar je moet recht van overpad verlenen aan de andere huiseigenaren. Betekend wel dat als je achterin het pad woont er niemand langs hoeft en je dus het stuk pad/brandgang bij je tuin kan trekken.
Poet
10 jaar geleden
Kan allemaal. Maar ook is het mogelijk dat het gaat om de een of andere oude binnenstad met gekke steegjes en poortjes en een van oudsher bijzondere eigendomssituatie. We weten het niet. Maar wat erover gezegd kan worden hebben we denk ik wel gedaan.
Dat ligt aan de situatie.

Er zijn situaties waarin het steegje openbare ruimte is.

Er zijn ook situaties waarin het steegje het eigendom is van één of meer van de aanwonende huiseigenaren. In dat geval dienen die huiseigenaren het zogenoemde 'recht van overpad' te verlenen aan eenieder die het steegje nodig heeft om zijn eigen grondstuk (inclusief poort, schuurtje en wat dies meer zij) te bereiken.

In je eigendomsakte staat het grondkavel getekend dat je hebt gekocht. Daar kun je vinden of in jouw geval (een deel van) het steegje wel of niet tot jouw bezit behoort.

Toegevoegd na 23 minuten:

Nog vergeten te vermelden:

De eigenaar van de grond is verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid. Ben jij eigenaar van de grond, dan moet jij dus zorgen voor een goede, veilige ondergrond, en bijvoorbeeld scheef liggende tegels, wrakke muren en overhangende takken corrigeren. Is de gemeente eigenaar van de grond, dan is dit een taak van de gemeente.

Dit kan van belang zijn indien jij gebruik maakt van een steegje om op jouw grondgebied te komen, en er is iets aan de hand. Je zult dan de eigenaar van het betreffende stuk steeg moeten informeren. Soms is dat dus een buurman, soms is het de gemeente.

Cryofiel
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus