Het "gewone" taalgebruik is vaak niet precies genoeg en dan kun je gaan twisten over wat er nu precies bedoeld wordt. Door het juridisch vakjargon kunnen rechters, advocaten en officieren onderlinge misverstanden voorkomen.
Natuurlijk kunnen ze het nog steeds volkomen oneens zijn met elkaar, maar dat is dan niet omdat ze elkaar niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus En door het gebruik van formele taal houdt men ook afstand tot elkaar. Men bekleedt in de rechtzaal een functie, buiten de rechtzaal (in de wandelgangen) gebruikt men onderling gewoon het AN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als artsen vroeger aan je ziekenhuisbed met elkaar spraken over jouw ziektebeeld, dan begreep je niet waar ze het over hadden. Dit is gelukkig veranderd met de jaren en is de arts van nu veel meer 'mens' geworden t.o.v. de geneesheer die vroeger nogal elitair boven zijn patiënt stond met al zijn kennis van de wetenschap. In Engeland dragen rechters vaak nog pruiken uit de Victoriaanse tijd om zich te kunnen onderscheiden en hun jargon zal daar ook nog wel op afgestemd zijn. Rechters en advocaten behoren toch tot een soort elite groepje die zich veel luxe kunnen veroorloven financieel (al dan niet legaal verkregen...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@azalaia,
Als geneesheren onder elkaar uw ziektebeeld bespreken, spreken zij in vaktaal.
Aan uw bed zoveel mogelijk begrijpelijke taal. In de rechtszaal spreekt men vaktaal, in de wandelgangen met hun cliënt begrijpelijke taal. In Engeland worden sinds 2008 alleen nog in strafzaken pruiken gedragen. Hoewel het dragen uit traditie is geboren, wordt het nu nog gehandhaafd om de rechters enige anonimiteit te verschaffen.
In Nederland dient de toga om onderscheid te voorkomen in afkomst en kleding.
Uw laatste zin: Rechters en advocaten enz. enz. "heb ik niet gelezen".
De inhoud valt onder het recht op vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@azalaia
Elitaire overwegingen zullen vroeger ongetwijfeld meegespeeld hebben (en bij een enkeling misschien nog steeds), maar de voornaamste reden is toch echt de duidelijkheid. Dat geldt voor andere specialisten net zo.
Voor jou is een spijker bijvoorbeeld een ronde cylinder met aan de ene kant een scherpe punt en aan de andere kant een afplatting.
Maar als timmerlieden met elkaar praten, noemen ze dat ding een draadnagel, want een spijker is niet rond maar vierkant!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh . . . , ELKE cylinder is rond :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp: ::))
http://www.slotenshop.nl/rondecilinders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Gesp: met die spijker sla je de spijker op z'n kop...leuke reactie trouwens.
@ Joan DArc: ik bedoel de geneesheren ---tegen elkaar--- aan je bed, dan gebruikten ze vroeger vaktaal waar je als leek niks meer van begreep maar aan de patiënt werd het wèl begrijpelijk uitgelegd.