Geboort kind/woonachtig in Nederland. Erkenning ongeboren kind plaatgevonden in België. Welke wetgeving moet gehateerd worden? Nederlandse of Belgisch

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
tinus1969
10 jaar geleden
Wat voor wetgeving heb je in gedachten? In het algemeen geldt de wetgeving van het land waar je woont, maar er zijn uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zit zo. In 2012 heeft mijn toenmalige vriend een jaar in België gewoont. Ik woonde toen samen met mijn zoon en ongeboren kind in Nederland. Hij had mij toen overhaald om daar ons ongeboren kind te erkennen ipv in Nederland, omdat ik geregeld naar daar ging.
Onze dochter is toen wel gewoon in Nederland geboren en aangegeven bij de gemeent. Daar heeft zij toen ook zijn achternaam gekregen en wat in eerste instantie werd aangegeven dat het niet kon , omdat ik daar toestemming voor moest geven. Hij heeft toen daar net zo lang gewacht tot zij wel zijn achternaam kreeg. En heeft mij toen verteld dat dit was vanwege de Belgische erkenning. Wij zijn nu een ruim een half jaar uit elkaar samenhang van omstandigheden. Ik wil/heb hiervoor geprobeerd met hem een regeling te treffen in het welzijn van de kinderen en voor hem om te laten zijn dat hij het aankan en zich aan de afspraken kan houden. (Dit ivm met dat hij maar kwam en ging wanneer het hem uitkwam)
Nu vind hij dat deze regeling niet correct is en dreigt nu met allemaal bezoekrechten end.
Ik heb contact gezocht met het juridisch loket om te kijken of dat hij dan ook ouderlijk gezag is.
Alleen omdat het via België is gegaan weten zij hier niet echt een antwoordt op te geven en vragen zij zich af of dat zij bij de aangifte wel zijn naam had mogen krijgen zonder mijn toestemming. Dit, omdat zij officeel Nederlandse is en hij ook altijd het Nederlandse nationaliteit heeft gehad., We zij ook nooit gehuwd en hebben ook geen geregristreed partnerschap gehad. Ik probeer nu uit te zoeken hoe het nu allemaal in elkaar zit en welke rechten hij als vader heeft. Alleen de erkenning of ook het ouderlijk gezag?
Had de Nederlandse regelgeving hier toegepast moeten worden of de Belgische? (sorry voor dit lange verhaal)

Antwoorden (2)

"Bij erkenning moet altijd het recht van het land waarvan de ouder die erkent de nationaliteit heeft, worden toegepast."

D.w.z. de vader met Nederlandse nationaliteit heeft het kind in België erkend, maar hiervoor geldt Nederlands recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik hier uit opmaak is dat ook al hebben wij de erkenning toen in België laten doen. Horen ze hier alsnog de Nederlandse regelgeving moeten toepassen?
Dus dat de gemeente toen toegestemd hadden dat mijn dochter zijn achternaam kreeg zonder mijn toestemming is dan onterrecht gebeurt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/hoe-u-een-kind-kunt-erkennen-bij-geboorte-in-het-buitenland
en
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/erkenning-ongedaan-maken
en
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/wat-erkenning-van-een-kind-betekent
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_namenrecht Als jij het destijds met de erkenning eens was kun je dat alleen terugdraaien als de erkenner niet de biologische vader van het kind blijkt te zijn. De erkenner heeft alleen ouderlijk gezag over het kind als dit ook is aangevraagd. In de teksten over erkenning kan ik niets vinden over het Nederlands namenrecht en of dit verkeerd is toegepast in België. De achternaam van het kind kan tegen betaling worden gewijzigd, onder de leeftijd van 12 jaar is dat zonder toestemming van de vader zeer moeilijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze dochter is in Nederland geboren waar wij ook wonen en aangegeven in de gemeente waar wij wonen. Volgens de Nederlandse wet moet de moeder toestemming geven als er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Ouderlijk gezag moet inderdaad aangevraagt worden volgens de Nederlandse wet. Alleen volgens de Belgische wet heb ik gelezen krijgt het kind bij erkenning voor de geboorte automatisch de achternaam van de vader. Zowel ik als haar vader hebben de Nederlandse nationaliteit. En bij de vorige link wat je had gepost las ik dat de wet toegepast moet worden van de Nationaliteit van de vader. Tenzij ik dit verkeerd begrepen heb? Daarbij wil ik wel zeggen dat ik niet de erkenning wil ontzeggen, maar probeer ik te achterhalen hoe alles in elkaar zit. En wat betreft het stukje ouderlijk gezag is nu duidelijk naar voren gekomen dat het, zowel in Nederland als in België dus eerst aangevraagt moet worden. Maar dan de kwestie van de achternaam is voor mij dan nog niet helemaal helder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie... Als er geen sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap
Een kind van ongetrouwde ouders of van ouders met geregistreerd partnerschap krijgt automatisch de achternaam van de moeder. Als de vader en moeder van een kind niet getrouwd zijn, kan de vader het kind erkennen. Als een Nederlandse man het kind erkent voor de geboorte of voordat het kind zeven jaar wordt, krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit. Dat kan op het gemeentehuis in Nederland of in het buitenland.
U schrijft dat erkenning "ongeboren kind" in uw situatie heeft plaatsgevonden.
De keuze voor de achternaam moet al plaatsvinden bij de erkenning. U hebt hiervoor beiden persoonlijk een verklaring afgelegd tijdens de erkenning bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. U hebt dus toen al toestemming gegeven voor het geven van de achternaam van de vader.
De gevolgen van de erkenning van het vaderschap zijn:
Het kind krijgt de Nederlandse nationaliteit, als de vader een Nederlander is.
De vader krijgt een (gedeelde) financiële verantwoordelijkheid voor het kind: hij moet meebetalen aan de opvoeding, ook als de vader en moeder uit elkaar gaan.
Er ontstaat een erfrechtelijke band tussen vader en kind.

Door de erkenning van het kind is de vader nog geen wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Daarvoor moet hij eerst het ouderlijk gezag aanvragen. De rechtbank moet het gezag officieel toewijzen. Dat laatste is dus nog niet gebeurd, en dat zal de reden zijn dat het Juridisch loket geen uitspraak doet.

Toegevoegd na 17 minuten:
De man die het kind heeft erkend krijgt wel automatisch omgangsrecht, wat van belang kan zijn als de vader en de moeder niet – of niet meer – samenwonen. Zo'n regeling kán schriftelijk worden vastgelegd, maar dat hoeft niet. Ook is het niet verplicht om er een rechter bij te halen. In principe kunnen ouders onderling afspreken wat ze willen. Als de ouders er samen niet uitkomen, kan een van hen aan de rechter vragen om een omgangsregeling vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het stukje qua rechten en dergelijk heb ik hier wel meer duidelijkheid over gekregen.
Echt is voor mij nog niet duidelijk of er nou de Nederlandse wetgeving of de Belgische wetgeving van toepassing is? Wij hebben namelijk beide de Nederlandse nationaliteit en onze dochter ook. Zij is dan ook in Nederland geboren en aangegeven in de gemeente waar wij wonen. Vanuit het juridisch loket gaven ze aan dat eigenlijk de Nederlandse regelgeving toepast moet worden en niet de Belgische ook al heeft de "erkking ongeboren vrucht" daar plaats gevonden. Dit durfde zij alleen nog met 100% zekerheid te zeggen, omdat deze vraag zich nog niet eerder heeft voorgedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Nona, het is haast niet mogelijk dat u niet aanwezig bent geweest bij de erkenning van uw ongeboren kind.

Of u wel of niet regelmatig in België bent maakt geen verschil voor de regelgeving die geldt voor erkenning vóór de geboorte. Als de vader de Nederlandse nationaliteit heeft gebeurt het volgens de Nederlandse wetgeving. Er wordt niet automatisch een achternaam gekozen maar u moet een persoonlijke of schriftelijke verklaring afleggen omtrent de keuze van de achternaam. De moeder is degene die kiest. Stel dat in België het Belgische recht is toegepast. Dat kan alleen gebeuren als de vader een Belgisch paspoort heeft. Dan krijgt het kind bij de erkenning voor de geboorte automatisch de achternaam van de vader. Dan nog blijft staan dat u als moeder toestemming moet geven. Dit wil zeggen dat moeder en vader beiden aanwezig moeten zijn.
De website van de Universiteit Leuven in dew bron legt het heel duidelijk uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via erkenning volgens het Nederlands recht wordt het kind de erfgenaam van de juridische vader en ontstaat voor hem de (kinder)alimentatieplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was inderdaad gewoon bij de erkenning. Alleen heb ik voor de Nederlandse wet geen toestemming geven dat zij de achternaam van haar vader zou krijgen. Echter heeft de gemeente hier toen hij haar had aangegeven wel zijn achternaam gegeven, omdat hij heeft gezegd dat dat de erkenning in Belgie was gebeurt en het daar vanzelfsprekend is dat het kind dan automatisch de vader zijn achternaam krijgt.
Nu heb ik recent te horen gekregen dat het eigenlijk niet had gemogen, omdat ze de wet van Nederland hadden moeten aanhouden aangezien hij gewoon de Nederlandse nationaliteit heeft. Ik wil daar nu dus meer duidelijkheid over. Omdat ik dus ook vanuit ging dat ik ondanks de erkenning in Belgie hier in Nederland alsnog toestemming voor zijn achternaam moest geven. En dat is dus niet gebeurt