Wat is de straf voor in beslag name van wapens zonder vergunning?

De wijkagent en een andere persoon kwamen 4 wapens halen waar de vergunning van was vervallen maar ze kwamen mee nr de wapenkast en hebben dan alle wapens en munitie in beslag genomen! Het gaat over geweren, revolvers pistolen enz, ik moet over een week nr politie komen!
Nu is mijn vraag, welke straf kan ik hier voor krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Politie zal naar je situatie kijken en daar een strafmaat op toepassen.
Het feit dat u eerder een vergunning heeft gehad en nooit eerder een strafbaar feit met het wapen heeft gepleegd, zal mee tellen in de strafmaat.
In hoeverre ze dit doen, ligt aan het OM en de mening van de rechter. Dit weet ik dus niet.

Ik weet wel dat je officieel, omdat je geen vergunning hebt, aangeklaagd kan worden voor verboden wapenbezit.
De maximumstraf voor het illegaal voorhanden hebben van een vuurwapen een gevangenisstraf van vier jaar of een geldboete van € 45.000,-.
Dit is dan wel het maximum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Wat ook zal meespelen is de vraag of je nu gewoon een nieuwe / verlengde vergunning zou kunnen krijgen (en daartoe ook opnieuw lid van een vereniging moet worden als je dat niet meer bent). Als je dat gewoon kunt doen zal men ook minder problemen hebben.
Allereerst staat er geen straf op het in beslag nemen van wapens, de reden daarachter is vaak wel strafbaar ;)
Dat terzijde, het is een standaard procedure dat dan meteen alle wapens mee worden genomen. Er zit soms een reden achter dat een vergunning niet is verlengd, waardoor ook de andere wapenvergunningen komen te vervallen.
Als je volgende week naar de politie komt krijg je NIET de straf te horen, dit gebeurt namelijk alleen middels een schikking van de officier van justitie, die je per post krijgt, of bij de rechter, waar je van te voren een dagvaarding van krijgt. Je zult naar de politie moeten komen voor of verhoor en een beoordeling of de vergunning alsnog verlengt mag worden.
De zaak zal in ieder geval doorgespeeld worden naar het openbaar ministerie. Deze beslist dan verder, ook afhankelijk van de uitkomsten van het bezoek aan de politie. Ik verwacht dat ze de zaak of seponeren/afdoen met een waarschuwing of gaan schikken, waarbij je een boete zult moeten betalen. Als dit de eerste keer is, zal deze niet te hoog zijn. Je moet dan denken aan een boete van rond de €200,-, is nog lager dan de maximale boete van €45000,- die je kan worden opgelegd.
Een tip die ik je kan meegeven is om goed mee te werken, dit werkt namelijk alleen maar in je voordeel en geef eerlijk antwoord. Hiermee voorkom je dat je je later wellicht gaat tegenspreken.