Waarom hebben we in Nederland geen bloedgroepen staan op bijvoorbeeld identiteit pasjes of rijbewijzen?

In Turkije is dit wel het geval en dat is ontzettend handig en tijdbesparend.

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Heel plat gezien omdat dit niet zo staat in de wet. Er zijn verschillende reden voor. Enerzijds wil niet iedereen dat er medische gegevens op een pasje staan. De overheid 'weet dan nog meer' van jou. Verder moet er dan een bloedonderzoek plaatsvinden en dit kost geld en moet uiteindelijk opgehoest worden door de belastingbetaler.
Voor ziekenhuizen is het vaak handiger om meteen in jouw medisch dossier te kijken. Immers zijn er toch altijd meer medische gegevens nodig voordat er een transfusie kan plaats vinden.
Oftewel het is omslachtig, duur en hoeft niet efficiënter te zijn. De kosten wegen dus simpelweg niet op tegen de baten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat dat helemaal geen tijd bespaard want bloed wordt ALTIJD getest of er wordt gewoon meteen O- ingepompt. Verder mag je daar niet van uit gaan omdat er altijd een fout gemaakt kan zijn met de gegevens of het invoeren op de id kaart.