Handboeien vallen helemaal nergens onder. Je mag ze dus bij je dragen, tenzij je een beveiliger bent die valt onder de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus, die moeten een vergunning aanvragen.

Je mag ze echter niet zo maar gebruiken als je een burgerarrest pleegt. Verkeerd gebruik van handboeien kan letsel veroorzaken en zien als een vorm van geweld ten aanzien van de verdachte. Nu blijkt uit jurisprudentie dat er wel enig geweld mag toegepast worden in geval van een verzettende verdachte dus ik denk dat je er dan wel mee weg komt.

Mocht je met de handboeien een veiligheidsrisicogebied in gaan en gefouilleerd worden kan het wel tot heel wat vragen leiden van de politie. Ook in het uitgaansgebied kan het zijn dat je gevraagd wordt afstand te doen van de handboeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Handboeien vallen onder categorie 4. Dit betekend dat je ze wel mag bezitten. Wettelijk mag je ze ook bij je hebben, mits je ze zo verpakt dat ze niet direct inzetbaar zijn. Dus eerst even wat ducttape er om voordat je op straat stap.

Handboeien is namelijk niet het probleem. Het probleem is dat de wet verbied om iemand zonder zijn toestemming van vrijheid te beroven. Dus mocht je worden aangevallen, dan eerst even toestemming vragen of je ze mag gebruiken. En als hij zich later bedenkt moet je hem als nog loslaten. Justitie maakt hier alleen een uitzondering voor bij wegrijden zonder te betalen bij de benzinepomp. Hoewel ik me afvraag hoe je zo'n iemand moet boeien.

Er is een uitzondering namelijk handboeien met een bevrijdingshaakje. Die mag je voor het grijpen hebben en bij je dragen.

Overigens is het wel weer toegestaan om handboeien in alle soorten en maten thuis aan de muur te hangen.

LET OP! Plaatselijke politieverordeningen gaan boven deze uitzonderingsregels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke categorie 4? Niet van de wet Wapens en Munitie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens geautoriseerde wapenhandels wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Categorie IV. Tot deze categorie behoren de wapens die niet door de overheid verboden zijn om in huis te hebben, maar wel om deze publiekelijk te dragen. Tevens mogen deze wapens niet voorhanden zijn aan personen onder de 18 jaar. Voor luchtwapens geldt ook de regel dat ze geen gelijkenis mogen hebben met een vuurwapen, anders vallen ze onder Categorie I. Ook hier maakt de overheid voor zichzelf een uitzondering - dit verbod geldt niet voor de krijgsmacht en de politie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Categorie IV
1blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;
2degens, zwaarden, sabels en bajonetten;
3wapenstokken;
4lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn;
5kruisbogen en harpoenen;
6bij regeling van Onze Minister aangewezen voorwerpen die geschikt zijn om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen;
7Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen. Handboeien zijn geen wapens. Categorie 4 sub 7 is bedoeld voor mensen en dergelijke die niet op en andere manier onder de WWM vallen. Daarom zijn handboeien ook specifiek verboden voor beveiligers en BOA's die daar geen ontheffing voor hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
raadpleeg experts of de politie, dan zul je horen dat dit wel het geval is. Ik weet het niet zeker, maar vermoedelijk zal er ook wel jurisprudentie zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geloof mij maar dat ik geen politie-expert hoef te raadplegen.