ik ben minderjarig en bedreigd door een minderjarige kan ik hier voor aangifte doen?

Hij heeft mij 2x achter elkaar bedreigd dat hij mij met de grond gelijk zou maken, hij heeft mij niet aangeraakt alleen tegen gehouden en tot meerdere keren gezegd mijn bek te houden ik anders van hem klappen zou krijgen, naar mijn mentor hoefde ik niet te gaan want hij zou me buiten school wel helemaal met de grond gelijk maken, ik heb meerdere getuigen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (2)

Volgens artikel 161 van het Wetboek van Strafvordering mag ook een minderjarige aangifte doen.

"Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen."

Zorg er wel voor dat je aangifte doet en geen melding. De politie is wettelijk verplicht om je aangifte op te nemen. (artikel 163, lid 5 wetboek van strafvordering). Als ze dit weigeren kun je een artikel 12 StrafVordering-procedure starten waarmee je de officier van justitie kan verzoeken tot vervolging over te gaan.
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Als de persoon onder de 16 is en niet eerder in aanraking is geweest met justitie dan zal een waarschuwing eerder volgen. Heeft hij wel meerdere aanrakingen gehad met justitie dan is bureau HALT een mogelijk heid. Als hij 16 jaar en ouder is dan kan hij eventueel berecht worden als een volwassene, maar dat ligt ook aan de ernst van het feit. Het is dus moeilijk te zeggen, merk je wel. Aangifte doen is niet verkeerd omdat het in ieder geval geregistreerd staat bij politie. Mocht er iets gebeuren dan is er een duidelijk geval van vooropzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedreiging is geen HALT feit, dus een halt-afdoening is niet mogelijk.
Bedreiging is strafbaar gesteld in artikel 285 van het wetboek van strafrecht. In jouw geval om precies te zijn in Artikel 285b
Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Vervolging kan alleen plaatsvinden naar aanleiding van de klacht van diegene die bedreigd wordt.
In je profiel geef je aan dat je 21 jaar bent. Je bent dus meerderjaring en als er geen andere beletselen zijn, kun je zelfstandig aangifte doen.
Bij het doen van de aangifte zijn jouw getuigen onmisbaar. Het is ook heel belangrijk dat je meldt dat je je heel erg bedreigd voelt en dat je angstig bent. Zelfs te angstig om naar school te gaan en om het met jouw mentor te bespreken.
Het doen van aangifte is altijd zinvol en wordt zeer serieus genomen omdat de politie graag inzicht heeft in dat soort zaken.
Er wordt nog wel een onderscheid gemaakt in strafbare en niet strafbare bedreiging.

Bij de aangifte zal nagegaan worden of het om een strafbare bedreiging gaat.
Zelfs bij niet strafbare bedreigingen is het zinvol hiervan een melding bij de politie te doen omdat de wijkagent dan (eventueel in samenwerking met je mentor) erger kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps. @Timo komt helemaal goed.