mag je iemand uit de tram zetten voor straf?

laatst kwam er op het nieuw dat een PvdA ambtenaar (volgens hemzelf) in de tram twee Marokkaanse vrouwen beschermde tegen kritiek en naar een woordenwisseling met de man een por op zijn voorhoofd kreeg van de man die de vrouwen aan het bekritiseren waren. vervolgens zette de ambtenaar de man uit de tram. (hier waren filmbeelden van).

link naar het filmpje (indien nodig):
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/01/pats.html

ik snap dat als je een tik of een mep of een por krijgt je de politie mag bellen en zorgen dat de man niet vlucht.

de vraag is mag in enig geval, zonder inspraak van een rechter ontzegging van vervoer als straf dienen als jij vind dat de persoon in kwestie een misdrijf heeft gepleegd of word hier(ondanks dat niemand het merkt) een strafbaar feit gepleegd door de ambtenaar die de man uit de tram zet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, een chauffeur van een tram, bus, taxi of vliegtuig is als het ware de baas en mag beslissen en passagier niet mee te nemen of eruit te zetten als die passagier de veiligheid van de rit en/of van de overige passagiers in gevaar brengt of verstoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het GING niet om de chauffeur....
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is inderdaad aanhouden en dat mag, het zogenaamde burgerarrest.
Officieel mocht de wethouder, waar daar ging het hier om, de man niet uit de tram zetten. Hij mocht, als er strafbare feiten waren gepleegd, de man wel aanhouden en overdragen aan de politie. Echter het was natuurlijk maar zeer de vraag, of het dan niet totaal was geescaleerd. Soms is creatief handelen ook een goede oplossing. De rust keerde terug in de tram, nadat de man, met een beetje hulp, zelf de tram was uitgegaan. Hoogstwaarschijnlijk komt er ook geen gevolg op deze acties.

Schaar het onder de noemer van zelfredzaamheid van de burgers.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi geformuleerd, juist en praktisch... +