mogen je ouders je baan opzeggen als je 16 bent?

ik ben 16 en heb niet altijd mijn huiswerk af nu willen mijn ouders mijn baan opzeggen terwijl ik er aardig mee verdien en het ook leuk vind

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Antoni
10 jaar geleden
Interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet gewoon harder werken. Je hebt er niets aan ,als je je school niet alles geeft wat je hebt. Dan krijg je later nooit een goede baan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@hyperzilla, als je geen arbeidsovereenkomst hebt met je werkgever dan ligt het anders. Iets wat er niet is, kun je niet opzeggen. In zo'n situatie hoeven je ouders alleen even langs te gaan om mee te delen dat zij niet meer willen hebben dat men jou er laat werken. Je moet dus zelf kiezen welke situatie op jou van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zeggen je ouders dat wel als pressiemiddel zodat je zorgt dat er voor zorgt dat je je huiswerk "WEL" helemaal maakt. Zij betalen immers ook je boekenpakket en schoolgeld, dus mogen ze er ook wel iets voor terug verwachten. En die verwachting is dat jij straks met een diploma thuis komt voor de toekomst. Dat baantje is nu leuk. Maar je wilt toch ook niet tot je 67e jaar daarin blijven hangen ? Op een gegeven moment word je te duur en loost die werkgever je. En dan ???? Je ouders hebben het beste met je voor en geven je de kans, grijp deze met beide handen.
Amadea
10 jaar geleden
Een dikke plus voor de reactie van Arie1956!

Het beste antwoord

De arbeidsovereenkomst wordt gesloten tussen de minderjarige en de werkgever en het is de minderjarige met wie de werkgever wilsovereenstemming moet bereiken (art 7:612-3 BW). Als een minderjarige de arbeid gedurende vier weken verricht, zonder verzet van zijn ouder, dan wordt de mondelinge machtiging “geacht” aanwezig te zijn.
De machtiging van de ouder is onvoorwaardelijk en bevat dus geen beperkingen die van invloed zijn op de arbeidsverhouding van de minderjarige medewerker. Het loon wordt aan de minderjarige uitbetaald, terwijl wijzigingen in de arbeidsovereenkomst met de minderjarige overeengekomen worden.
Maar wordt er opnieuw een arbeidsovereenkomst aangegaan met de medewerker die minderjarig is, dan is ook hiervoor weer machtiging van de wettelijke vertegenwoordiger nodig. Heeft de wettelijke vertegenwoordiger zich niet verzet tegen het aangaan van de arbeidsovereenkomsten dan kunnen deze de overeenkomst dus niet opzeggen of laten ontbinden.
Wanneer na het aangaan van de eerste arbeidsovereenkomst de ouder de machtiging intrekt in een later stadium dan zal het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst niet mogelijk zijn. Dit doet zich bv voor als de wettelijke vertegenwoordiger zich pas na vier weken tegen het aangaan van de eerste arbeidsovereenkomst heeft verzet.
Het ligt er dus maar aan of er een arbeidscontract is. Als de ouders zich nu verzetten kan een nieuwe arbeidsovereenkosmt niet worden aangegaan zolang de medewerker nog minderjarig is.

Toegevoegd na 13 uur:
Als bij een leerling de inzet voor het huiswerk steeds verder afneemt, heeft dat als waarschijnlijk gevolg het voortijdige vertrek uit het onderwijs als eindstation. De leerling loopt de kans om werkloos te worden. En wanneer hij wel werk heeft, is dat meestal laagbetaald. Daardoor is het risico groot dat hij nooit meer uit de marge van de samenleving komt, met alle gevolgen van dien, voor hemzelf en voor de samenleving (Van den Berg, 2008 en Hartkamp 2005).
Ook is de leerling zich er niet van bewust dat hij na de leerplicht nog twee jaar kwalificatieplicht heeft indien hij niet in het bezit is van een diploma havo, vwo of mbo.
Indien een leerling de toegevoegde waarde van een diploma niet ziet, kunnen ouders verklaren dat hun kind nog niet bekwaam is om al deze gevolgen van zijn handelen en niet handelen te overzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar ik lees hierin nog niet het antwoord op de vraag of ouders een lopende arbeidsovereenkomst stop mogen zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees het duidelijk wel. Heeft de wettelijke vertegenwoordiger zich niet verzet tegen het aangaan van de arbeidsovereenkomsten dan kunnen deze de overeenkomst dus niet opzeggen of laten ontbinden. Wanneer na het aangaan van de eerste arbeidsovereenkomst de ouder de machtiging intrekt in een later stadium dan zal het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst niet mogelijk zijn. Nee dus, deze niet, als de arbeidsovereenkomst al langer bestaat dan vier weken en er binnen deze tijd geen machtiging is ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal duidelijk +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Computoon
10 jaar geleden
Deze arbeidsovereenkomst kon niet ongedaan worden door de ouders, ook de eerste 4 weken niet (ervanuitgaand dat vraagsteller 16 was toen hij de arbeidsovereenkomst aanging. Hij is daartoe vanaf 16 jaar 'bekwaam'.

Andere antwoorden (3)

Ja dat kunnen ze doen je school is belangrijker voor hun dan je werk.
ronron1212
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
In welke wet staat dat?
ronron1212
10 jaar geleden
Amadea kinderen tot hun 18 jaar vallen volledig onder het ouderlijk toezicht en verantwoordelijkheid.
Reddie
10 jaar geleden
Maar als hij dat werk erg leuk vindt, zou ik het ook jammer vinden om het helemaal te kappen. Misschien een beetje dreigen, of een beeltje kostgeld vragen?
ronron1212
10 jaar geleden
Zijn ouders vinden zijn school belangrijk en dat hij zijn huiswerk maakt wat hij nu dus niet allemaal doet
Amadea
10 jaar geleden
Een minderjarige van 16 of 17 jaar is handelingsbekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Dat staat in artikel 612 van het Burgerlijk Wetboek. Volgens mij houdt dat in dat die arbeidsovereenkomst dus niet buiten de minderjarige om vernietigd mag worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Met toestemming van de ouders.
fisbel
10 jaar geleden
ronron1212:
Documenteer je nou eens voordat er een morele uitspraak of fout antwoord uitrolt. Check je antwoord voor verzending. En bij twijfel liever niet antwoorden. Gelukkig is er het Burgerlijk Wetboek. Amadea heeft goed voorwerk geleverd. Daar komt ie: artikel 612 – lid 1: Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Hij staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een MEERDERJARIGE gelijk, en kan zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen. (kapitalen zijn van mij) Dit 'antwoord' is echte dikke min.
Om het hele wetsartikel te lezen en in zijn context te zien:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/612.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist!!!
ronron1212
10 jaar geleden

Het ouderlijk gezag of de voogdij eindigen wanneer de kinderen 18 jaar worden. Vertegenwoordiging Onder vertegenwoordiging wordt verstaan dat iemand handelt in naam van een ander. Een ouder handelt namens het kind en neemt beslissingen voor het kind, zoals beslissingen over de school en de plaats waar het kind woont. De ouder vertegenwoordigt het kind op grond van het ouderlijk gezag en neemt alle beslissingen voor hem of haar.
http://startgoogle.startpagina.nl/?tab=internet&lr=&as_qdr=&ts=ts6&origin=homepage&query=bevoegdheden%20ouder%20kinderen%20tot%2018&=Zoek
Nee. Dat mogen ze niet want als je 16 jaar bent, ben je wettelijk bekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. (Er mag echter geen concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst staan, daarvoor moet je meerderjarig zijn, dus 18).

Uit het Burgerlijk Wetboek (7:612)

"Artikel 612 (BW)

1. Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Hij staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een meerderjarige gelijk, en kan zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen.

2. Indien een daartoe onbekwame minderjarige een arbeidsovereenkomst heeft aangegaan en vervolgens vier weken in dienst van de werkgever arbeid heeft verricht zonder dat zijn wettelijke vertegenwoordiger een beroep op de in de onbekwaamheid gelegen vernietigingsgrond heeft gedaan, wordt hij geacht de toestemming van die vertegenwoordiger tot het aangaan van deze arbeidsovereenkomst te hebben verkregen.

3. Een onbekwame minderjarige die met toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger een arbeidsovereenkomst heeft aangegaan, staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een meerderjarige gelijk, behoudens het bepaalde in lid 4.

4. Een onbekwame minderjarige kan niet zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen, behalve wanneer het de rechter is gebleken dat de wettelijke vertegenwoordiger niet bij machten is zich te verklaren."

Toegevoegd na 44 minuten:
Als je de baan al had voor je 16e had je toestemming moeten hebben van je ouders voor het aangaan van de overeenkomst. Zou je zonder toestemming al 4 weken hebben gewerkt zonder 'actie' van de ouders, dan zou de arbeidsovereenkomst ook niet meer teruggedraaid kunnen worden. Zie ook bovenstaand wetsartikel.
Computoon
10 jaar geleden
Juridisch mogen zij dat niet, maar er zijn andere manieren waarop zij hun ouderlijke macht kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat je het zo ver moet laten komen.

Probeer een deal te sluiten met je ouders zodat je wel tijd hebt om zowel je huiswerk te doen en je werk te doen.