Als je een boete hebt open staan en moet daarvoor de cel in, moet je dan nog wel alsnog je boete betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het hangt van het soort boete af.

Bij de zogenaamde Mulderboetes, zeg maar de boetes voor de lichtere verkeersovetreding, kun je niet als vervangende straf de boete uit zitten. Wel kan er aan de Mulderboete een dwangmiddel gekoppeld worden, om mensen te bewegen, om te gaan betalen. een van de dwangmiddelen kan een gijzeling van 7 dagen per boete zijn. Na die zeven dagen is de boete niet verdwenen, maar moet je alsnog betalen. En als je niet betaalt, kun je nog een keer gegijzeld worden etc.

Er zijn echter ook boetes, waarbij sprake is van een geldbedrag of een zitten als vervangende straf. Door te gaan zitten verdwijnt de geldboete. Op het vonnis staat omschreven of er sprake is van deze keuzemogelijkheid.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van de uitspraak van de rechter af.
Die houdt rekening met allerlei omstandigheden.