Is het voor minderjarigen verboden om dronken te zijn?

Volgens de website van de overheid staat namelijk dit hierover in de wet:

"Drank- en Horecawet
De Drank- en Horecawet is op 1 januari 2014 gewijzigd. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Aan jongeren onder de 18 jaar mag geen alcohol worden verkocht.

Jongeren onder de 18 jaar zijn strafbaar als ze alcohol bij zich hebben.

Zowel op straat als op andere plekken toegankelijk voor het publiek.

Bijvoorbeeld in een kroeg, winkelcentrum, stationshal of park.

De wet maakt geen onderscheid meer tussen zwak alcoholische drank en sterke drank. Het maakt dus niet uit of wat voor soort alcohol jongeren beneden de 18 bij zich hebben. Ze zijn in beide gevallen strafbaar.

De burgemeester kan de alcoholverkoop in de detailhandel tijdelijk verbieden. Bijvoorbeeld als is vastgesteld dat de leeftijdsgrenzen 3 keer zijn overtreden binnen een periode van 12 maanden.

De gemeenten houden toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet. Nu is de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) hiervoor verantwoordelijk. De Handreiking Drank- en Horecawet helpt gemeenten bij de uitvoering van hun nieuwe taken."

Het is dus duidelijk strafbaar om alcohol aan jongeren te verkopen, en voor jongeren ook strafbaar om alcohol bij zich te hebben.

Maar stel een jongere vindt in de garage/kelder drank van ouders en besluit dit te drinken voor het op stap gaan. Dan is die jongere dus aangeschoten tijdens het op stap gaan zonder alcohol gekocht te hebben en zonder te bezitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

Het gaat erom of je als dronken persoon overlast veroorzaakt. Iemand die gedronken heeft en zich asociaal of vervelend gedraagt op straat maakt zich schuldig aan openbare dronkenschap. Dit is strafbaar. De boete die er sinds 1 januari 2014 op staat is € 90.

Een minderjarige die sterke drank bij zich draagt in het openbaar kan beboet worden met € 45. Ook een taakstraf is mogelijk.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Nee, er moet een aanleiding zijn om je aan te houden.
Bijvoorbeeld omdat je door je dronken zijn midden op de weg loopt en het verkeer in gevaar brent. Of je zwabbert van de ene kant van de straat naar de andere. Of je bent te opvallend luidruchtig. Je moet dus het verkeer in gevaar brengen of overlast veroorzaken om aangehouden te worden en beboet te worden.

Andere antwoorden (1)

Je kunt dan hooguit een boete krijgen voor openbaar dronkenschap, en wellicht zal je de toegang tot de uitgaansgelegenheid ontzegd worden.