Mag ik de achternaam van mijn moeder bij mijn vaders achternaam voegen?

Ik wil wegens privereden de achternaam van mijn moeder bij mijn vaders achternaam voegen. Op deze manier heb ik alleen wel een dubbele achternaam. Is het dan mogelijk om alleen de eerste (moeders) naam te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
16.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
www.justis.nl

Het beste antwoord

Als u geboren bent na januari 1998 dan kunt u de achternaam van uw moeder aannemen. U moet dan wel jonger zijn dan 21 jaar. Een meerderjarige (18 jaar of ouder) kan onder bepaalde voorwaarden zijn eigen achternaam laten wijzigen. Of de naamswijziging wordt toegewezen, beslist Justis namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie. In de volgende situaties kan een naamswijziging worden aangevraagd:
Als u meerderjarige bent, kunt u uw naam wijzigen in de achternaam van de andere ouder, de partner van de ouder, een pleegouder of verzorger. Voorwaarde is dat u 18 jaar of ouder bent en dat diegene u enige tijd heeft verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was. Verder moeten uw ouders voor die tijd uit elkaar zijn gegaan.
Lees verder in de link.

Wilt u de achternaam van uw moeder toevoegen, dan kan dat alleen als uw verzoek aan de volgende voorwaarden voldoet:

U moet het uitsterven van uw moeders naam aantonen aan de hand van gegevens uit de bevolkingsadministratie. Akten van de burgerlijke stand zijn hiervoor geen bewijs.
U moet daarnaast een familieoverzicht (stamboom) maken waarin namen, geboortedata, geboorteplaatsen, laatst bekende woonplaatsen en plaatsen en data van overlijden zijn vermeld.
De naam die wordt toegevoegd mag geen naam van een adel zijn. Als u zelf tot de adel behoort, kunt u geen naam laten toevoegen.
Bijlagen verzoek naamswijziging
U moet met het aanvraagformulier naamswijziging de volgende stukken meesturen:
een afschrift van uw geboorteakte dat maximaal 6 maanden oud is;
een stamboom waaruit blijkt dat de naam is uitgestorven of met uitsterven wordt bedreigd;
afschriften van documenten uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) die de stamboom onderbouwen;
een kopie van uw paspoort, waaruit blijkt dat u de Nederlandse nationaliteit heeft.

De achternaam van je moeder toevoegen kan dus alleen als deze naam met uitsterven bedreigd wordt. De achternaam van je moeder komt voor de naam van je vader. Op officiële documenten zal je dan nog beide achternamen moeten gebruiken.
Lees meer in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat op de site van justis staat aangegeven staat dat het mogelijk is de naam van je moeder toe te voegen met bepaalde voorwaardes. Maar zodra deze naamswijziging is doorgevoerd, kan ik niets vinden over het naamgebruik hiervan. Ofwel dat alleen het gebruik van de eerste naam mogelijk is en de tweede meer voor de vorm en officiële documenten. De reden is dat ik van mijn huidige achternaam afwil, maar niet wil verlaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op officiële documenten moet je naam staan zoals ingevuld op de geboorteakte, daar is geen enkele uitzondering op mogelijk. Aangezien jouw naam gewijzigd wordt op de geboorteakte, dien je deze dus op officiële documenten te gebruiken, maar als jouw vader Jansen heet en jouw moeder de Vries, is er niets op tegen de Vries op je naambordje op je voordeur te zetten, ook tegenover vrienden mag jij je dan M de Vries noemen. Zolang jij je maar bij je werkgever voorstelt als M de Vries Jansen, is er niets aan de hand. Geef wel even aan je werkgever door dat je anders genoemd wil worden. In dit geval is dat zeker geen probleem, omdat je een deel van je echte naam gebruikt.
http://www.justis.nl/producten/naamswijziging/faq-achternaamswijziging/#paragraph9
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland mag je geen twee achternamen hebben dus je kunt alleen de ene naam wijzigen in de andere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een aantal bijzondere gevallen mag dat wel Pelle, welke gevallen dat zijn, lees je in de tweede en ondertussen ook derde link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De toe te voegen naam kan uitsluitend vóór de eigen geslachtsnaam worden geplaatst.
Zie: Besluit Geslachtsnaamwijziging, Artikel 2 lid 2.
in de link van de overheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, de vraag betreft: Naamstoevoeging. Je krijgt dan niet twee achternamen maar één achternaam die uit twee namen bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Joan, goed vertaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de reacties. Zeker ook de aanvullingen waren nuttig

Andere antwoorden (2)

Het is moeilijk, maar kan wel. Ik heb nu naast mij een deskundige zitten die precies hetzelfde heeft. Het zorgt voor veel regelen maar onmogelijk is het niet. Ik raad je aan om naar je gemeente te gaan en daar om meer informatie te vragen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet dat het heel moeilijk gaat worden. ik wil namelijk de achternaam van mijn dochter laten veranderen in die van mij. of het voor jou ook geldt weet ik zo ff niet, maar ik zou dan bijna 900 euro moeten betalen om het gedaan te krijgen. maar je kunt het altijd even navragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U bedoelt een naamswijziging, de vraag gaat over een naamstoevoeging
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die naamswijziging heb ik ook gedaan. Duur en langdurig, maar hier gaat het om een naam toevoegen en dat is wat anders. Maar volgens mij moet dat ook bij www.justis.nl