Mag ik de achternaam van mijn moeder bij mijn vaders achternaam voegen?

Ik wil wegens privereden de achternaam van mijn moeder bij mijn vaders achternaam voegen. Op deze manier heb ik alleen wel een dubbele achternaam. Is het dan mogelijk om alleen de eerste (moeders) naam te gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als u geboren bent na januari 1998 dan kunt u de achternaam van uw moeder aannemen. U moet dan wel jonger zijn dan 21 jaar. Een meerderjarige (18 jaar of ouder) kan onder bepaalde voorwaarden zijn eigen achternaam laten wijzigen. Of de naamswijziging wordt toegewezen, beslist Justis namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie. In de volgende situaties kan een naamswijziging worden aangevraagd: Als u meerderjarige bent, kunt u uw naam wijzigen in de achternaam van de andere ouder, de partner van de ouder, een pleegouder of verzorger. Voorwaarde is dat u 18 jaar of ouder bent en dat diegene u enige tijd heeft verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was. Verder moeten uw ouders voor die tijd uit elkaar zijn gegaan. Lees verder in de link. Wilt u de achternaam van uw moeder toevoegen, dan kan dat alleen als uw verzoek aan de volgende voorwaarden voldoet: U moet het uitsterven van uw moeders naam aantonen aan de hand van gegevens uit de bevolkingsadministratie. Akten van de burgerlijke stand zijn hiervoor geen bewijs. U moet daarnaast een familieoverzicht (stamboom) maken waarin namen, geboortedata, geboorteplaatsen, laatst bekende woonplaatsen en plaatsen en data van overlijden zijn vermeld. De naam die wordt toegevoegd mag geen naam van een adel zijn. Als u zelf tot de adel behoort, kunt u geen naam laten toevoegen. Bijlagen verzoek naamswijziging U moet met het aanvraagformulier naamswijziging de volgende stukken meesturen: een afschrift van uw geboorteakte dat maximaal 6 maanden oud is; een stamboom waaruit blijkt dat de naam is uitgestorven of met uitsterven wordt bedreigd; afschriften van documenten uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) die de stamboom onderbouwen; een kopie van uw paspoort, waaruit blijkt dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. De achternaam van je moeder toevoegen kan dus alleen als deze naam met uitsterven bedreigd wordt. De achternaam van je moeder komt voor de naam van je vader. Op officiële documenten zal je dan nog beide achternamen moeten gebruiken. Lees meer in de link.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008951/geld...
http://www.gemeentestein.nl/loketten/veelg...
http://www.justis.nl/producten/naamswijzig...

Het is moeilijk, maar kan wel. Ik heb nu naast mij een deskundige zitten die precies hetzelfde heeft. Het zorgt voor veel regelen maar onmogelijk is het niet. Ik raad je aan om naar je gemeente te gaan en daar om meer informatie te vragen. Succes!

ik weet dat het heel moeilijk gaat worden. ik wil namelijk de achternaam van mijn dochter laten veranderen in die van mij. of het voor jou ook geldt weet ik zo ff niet, maar ik zou dan bijna 900 euro moeten betalen om het gedaan te krijgen. maar je kunt het altijd even navragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100